Liski
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4 – 5 LETNICH
NA MIESIĄC LISTOPAD
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Mała i duża ojczyzna
2. Ja i moje ciało
3. Odczytaj wiadomość
4. Przygotowania do zimy
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO –WYCHOWAWCZE:
· kształtowanie uczucia miłości i szacunku do ojczyzny, zapoznanie z pojęciem „obywatel”, wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za najbliższe otoczenie
· rozwijanie słuchu fonematycznego, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „d, D”, doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie
· zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 6, kształtowanie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów, integrowanie grupy
· kształtowanie umiejętności rozpoznawania zwierząt po głosie i umaszczeniu, zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi i ich młodymi, doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia podczas eksperymentowania, rozwijanie empatii do zwierząt
· kształtowanie umiejętności rozpoznawania hymnu narodowego, zapoznanie z zasadami zachowania podczas słuchania „Mazurka Dąbrowskiego”, kształtowanie postawy obywatelskiej
· rozwijanie umiejętności obserwacji i rozumienia relacji międzyludzkich, kształtowanie umiejętności reagowania na zachowania innych ludzi, ćwiczenie asertywności, doskonalenie umiejętności przestrzegania ustalonych w grupie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy
· zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „u, U”, doskonalenie słuchu fonematycznego, utrwalenie znajomości nazw części ciała, kształtowanie umiejętności dbania o własne dobro
· doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie kompetencji matematycznych w toku zabawy, doskonalenie umiejętności przeliczania poznanych wcześniej liczb, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
· ćwiczenie zmysłów poprzez zachęcanie do wnikliwego oglądania, słuchania, dotykania, wąchania i smakowania, rozwijanie umiejętności opisywania i wyrażania doznań zmysłowych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, doskonalenie umiejętności współpracy
· utrwalenie znajomości piosenki, doskonalenie umiejętności dostrzegania i opisywania różnic w wyglądzie ludzi, wspieranie rozwoju motorycznego i doskonalenie umiejętności manipulacyjnych, stymulowanie koordynacji ruchowej i równowagi, rozwijanie umiejętności okazywania szacunku innym osobom
· wprowadzenie w zagadnienia dotyczące snu i odpoczynku, rozwijanie umiejętności rozumienia prostych opowiadań, kształtowanie umiejętności obserwacji otaczającego świata, rozwijanie umiejętności społecznych, rozwijanie empatii i zdolności do współodczuwania emocji
· zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „l, L”, wzbogacanie słownictwa, wspieranie rozwoju zdolności językowych i grafomotorycznych, wprowadzenie do zasad pracy w grupie
· wprowadzenie liczby 7 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie umiejętności przeliczania, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, wprowadzenie do zasad bezpiecznego zachowania w trakcie zabawy
· rozwijanie wiedzy przyrodniczej, kształtowanie umiejętności obserwacji przyrody, doskonalenie umiejętności okazywania empatii wobec świata przyrody
· rozwijanie poczucia muzycznego pulsu i orientacji w przestrzeni, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie, uwrażliwienie na formę utworu muzycznego, rozwijanie kreatywności i wyobraźni, umacnianie pozytywnych relacji z rówieśnikami
· rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi niewerbalnie, kształtowanie umiejętności odczytywania i wyrażania emocji, budowanie postawy akceptacji, rozwijanie umiejętności współpracy
· zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „y, Y”, doskonalenie słuchu fonematycznego, zapoznanie ze sposobami komunikacji na odległość, wprowadzenie do poznania zasad obowiązujących podczas wysyłania wiadomości
· wprowadzenie podstawowych pojęć matematycznych związanych z kupowaniem znaczków (liczba, cena, monety, banknoty), rozwijanie umiejętności liczenia, kształtowanie umiejętności kodowania, kształtowanie umiejętności społecznych w sytuacjach oficjalnych
· kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia sposobów komunikowania się zwierząt z ludźmi, rozwijanie słownictwa związanego z komunikacją zwierząt, ćwiczenie słuchu, kształtowanie zdolności dostrzegania emocji u zwierząt, uświadamianie konieczności respektowania praw zwierząt
· rozwijanie zdolności plastycznych, kształtowanie poczucia estetyki, rozwijanie zdolności manualnych, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
Piosenka "Hymn małego patrioty" (sł. M.Borkowicz, muz. M.Hernik)
1. Pisać nie umiem, czytać nie umiem,
ale to jedno wiem!
Kochać już umiem, myślę, że w sumie
zaśpiewam refren ten:
Ref: Kto ja jestem? Polak mały.
Kocham Polskę sercem całym! (x2)
2. Nogi mam małe, zęby niecałe,
ale to jedno wiem!
Wielkie mam serce, podnoszę ręce,
zaśpiewam refren ten:
Ref: Kto ja jestem...
3. Lubię skakanie, lubię bieganie,
wiecie co lubię też?
Lubię śpiewanie, dlatego właśnie
zaśpiewam refren ten:
Ref: Kto ja jestem...
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4 – 5 LETNICH
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Zwierzęta jesienią.
2. Pogoda w kratkę.
3. Zdrowie na talerzu.
4. Bajkostwory i potwory.
5. Album rodzinny.
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO –WYCHOWAWCZE:
· propagowanie wiedzy przyrodniczej, zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami leśnymi, kształtowanie postawy
szacunku wobec świata zwierząt
· wzbogacanie wiedzy o świecie przyrody, kształtowanie umiejętności wyrażania swoich myśli pełnymi zdaniami
· doskonalenie spostrzegawczości i kształtowanie umiejętności liczenia, rozwijanie umiejętności odczuwania radości z gromadzenia nowych doświadczeń matematycznych
· poszerzanie wiedzy ogólnej na temat zwierząt, kształtowanie umiejętności określania kierunków względem siebie, rozwijanie wrażliwości na piękno świata zwierząt
· rozwijanie wyobraźni, kształtowanie umiejętności dostrzegania bogactwa różnorodności w świecie przyrody, kształtowanie umiejętności czerpania radości z uczestnictwa we wspólnych zabawach
· kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z nudą, doskonalenie umiejętności samodzielnego szukania rozwiązań trudnych sytuacji
· kształtowanie słuchu fonemowego, doskonalenie umiejętności współpracy
· kształtowanie umiejętności tworzenia par i dwuelementowych zbiorów, uświadomienie korzyści płynących z grania w różnego rodzaju gry
· kształtowanie umiejętności przeprowadzania obserwacji przyrodniczych, zapoznanie z różnymi rodzajami zjawisk atmosferycznych, rozbudzanie ciekawości poznawczej, przełamywanie nieśmiałości społecznej
· kształtowanie wyczucia estetyki, utrwalanie znajomości piosenki oraz rodzajów pogody, doskonalenie pamięci i koncentracji
· zapoznanie z uczuciem smutku i strachu, zachęcanie do poszukiwania sposobów na radzenie sobie z trudnymi emocjami
· kształtowanie umiejętności głoskowania, doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie
· kształtowanie umiejętności przeliczania, zapoznanie z monetami, doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
· kształtowanie umiejętności wyróżniania podziemnych i nadziemnych części roślin, utrwalanie znajomości nazw jadalnych części roślin, doskonalenie umiejętności współpracy
· kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem
· kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4, doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
· kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości, wzbogacanie wiedzy o zwierzętach
· ćwiczenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu, aktywizacja całego ciała, stosowanie ruchów o swobodnym przepływie i skrętnych kierunkach, zapoznanie z wpływem muzyki na nastrój człowieka, rozwijanie dziecięcej kreatywność
· kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia tęsknoty, rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć innych osób, kształtowanie
umiejętności określania, w jakiej atmosferze dzieci czują się najlepiej
· kształtowanie umiejętności dokonywania prostych obliczeń, doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
· kształtowanie umiejętności określania stopnia pokrewieństwa między poszczególnymi członkami rodziny, zapoznanie z pojęciem „drzewo genealogiczne”, doskonalenie umiejętności wskazywania następstwa czasu i przeciwieństw, kształtowanie świadomości bycia częścią rodziny
· ćwiczenie umiejętności konstrukcyjnych, plastyczno-technicznych, doskonalenie spostrzegawczości
Piosenka "Kłótnia kaloszy" (sł. i muz. K. Gowik)
1. Pada z nieba deszcz, zimny deszcz.
Wieje z nieba wiatr, zimny wiatr.
A moje kalosze po wodzie chlapu-chlap!
A moje kalosze po błocie ciagu-ciap!
Ref: Kap, kap, kap, kap, kap, kap!
Ciapu, ciagu, ciap!
2. Aż jednego dnia kalosz siadł,
a z kaloszem też jego brat.
I postanowili, że pójdą sobie w świat.
I postanowili, że pójdą sobie w świat.
Ref: Kap...
3. Jeden kalosz chciał w sklepie stać,
drugi kalosz chciał w piłkę grać.
Niech ktoś ich pogodzi, bo zaraz pójdę spać!
Niech ktoś ich pogodzi, bo zaraz pójdę spać!
Ref: Kap...
4. No i wreszcie już kłótni kres.
Mama mówi: chodź witać deszcz!
Pójdziemy po wodzie i dwa kalosze też!
Pójdziemy po wodzie i dwa kalosze też!
Ref: Kap...
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4 – 5 LETNICH
NA MIESIĄC WRZESIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Witamy po wakacjach!
2. Wokół nas.
3. Nasze pasje, nasze bziki.
4. Jesień w naszej okolicy.
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
- doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć i emocji, rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, kształtowanie pozytywnych postaw i zachowań społecznych;
- utrwalenie znajomości imion koleżanek i kolegów, rozwijanie umiejętności określania podobieństw między ludźmi i pozytywnego wypowiadania się na ich temat, kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania innych, wdrażanie do kulturalnego zwracania się do siebie;
- kształtowanie umiejętności określania przynależności do zbiorów, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie postawy szacunku do własności swojej i innych;
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej, budowanie wiedzy o świecie przyrody, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie;
- tworzenie znaków graficznych, doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, uświadomienie znaczenia znaków umownych w grupie;
- ustalenie zasad grupowych, wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za swoje działania, rozwijanie umiejętności dokonywania samooceny;
- wzbogacenie słownictwa o określenia dotyczące zawodów;
- rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotu i używania przyimków: za, przed, obok, na, nad, kształtowanie umiejętności przewidywania następstw i logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i czekania na swoją kolej;
- zapoznanie dzieci z siłą oddziaływania naelektryzowanych przedmiotów, rozbudzanie ciekawości poznawczej, utrwalenie znajomości wyposażenia łazienki, wdrażanie do dbania o czystość;
- rozwijanie kreatywności, doskonalenie motoryki małej, kształtowanie empatii i wrażliwości
- wprowadzenie pojęć: pasja, zainteresowanie i hobby, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych zainteresowań;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na temat ulubionego zajęcia, wzbogacanie słownika czynnego;
- rozpoznawanie i określanie wielkości zabawek z użyciem słów: mała, duża, większa niż..., mniejsza niż..., rozwijanie umiejętności komunikacji, obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników, kształtowanie poczucia pewności siebie w podejmowaniu decyzji;
- poszerzenie wiedzy na temat opieki nad pupilem, kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt;
- rozwijanie zdolności twórczych dziecka, kształtowanie umiejętności manipulacyjnych, wyzwalanie dziecięcej radości podczas zabaw związanych z rywalizacją;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie i pobudzanie do wyrażania emocji związanych z tymi zmianami;
- utrwalenie znajomości zasad poruszania się w przestrzeni publicznej, doskonalenie umiejętności odczytywania znaków, rozwijanie umiejętności określania stron lewej i prawej, wyrabianie nawyku uważnej obserwacji otoczenia podczas spaceru;
- utrwalanie znajomości nazw owoców rosnących w polskich sadach i ogrodach;
- aktywizowanie twórczego myślenia, kształtowanie wrażliwości dziecka w kontakcie ze sztuką, doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu, kształtowanie umiejętności reagowania na sygnał.
„Wrzesień- przedszkolaka” (sł.Urszula Piotrowska, muz.Magdalena Melnicka-Sypko) - piosenka
1. Do przedszkola idzie Wrzesień,
żeby zostać przedszkolakiem,
a za Wrześniem biegną dzieci:
czekaj na nas, nie bądź taki!
Maszeruje razem z dziećmi,
ręka w rękę, noga w nogę,
wszystkim wkoło opowiada:
przedszkolakiem zostać mogę!
Ref. Do przedszkola, do przedszkola,
do zabawek i książeczek,
do piosenek i wierszyków,
tu przyjaciół też znajdziecie.
Do przedszkola, do przedszkola,
do zabawek i książeczek,
do piosenek, do wierszyków,
tu przyjaciół też znajdziecie.
2. Pani wita ich przed salą
i z uśmiechem drzwi otwiera.
W samą porę, miły Wrześniu,
już zostaniesz z nami teraz.
Ma swój znaczek, szafkę w szatni
i humorek doskonały,
zna trzy słowa czarodziejskie,
z każdej cieszy się pochwały.
Ref. Do przedszkola, do przedszkola...



