Króliczki
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 - 4 LETNICH
NA MIESIĄC LISTOPAD
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1.Album rodzinny
2.Mała i duża ojczyzna
3. Moje prawa i obowiązki
4.Ja i moje ciało
5.Przygotowania do zimy
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
- kształtowanie umiejętności nazywania pokrewieństwa między członkami rodziny, zapoznanie z uczuciem tęsknoty, doskonalenie umiejętności działania na materiale symbolicznym
- kształtowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi, zapoznanie z uczuciem radości, doskonalenie umiejętności tworzenia i kontynuowania rytmu
- kształtowanie umiejętności matematycznych, zapoznanie z nową figurą geometryczną – kwadratem, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
- kształtowanie umiejętności określania podstawowych stopni pokrewieństwa w rodzinie, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, rozwijanie umiejętności współpracy
- kształtowanie umiejętności rysowania ludzkiej twarzy, doskonalenie pamięć słownej i muzycznej, rozwijanie umiejętności manualnych
- doskonalenie umiejętności wyrażania emocji, zapoznanie z uczuciem miłości do ojczyzny, integracja grupy
- kształtowanie umiejętności opisu ilustracji, zapoznanie z różnymi typami domów, stwarzanie okazji do nabywania śmiałości w wypowiadaniu się
- doskonalenie umiejętności przeliczania, zapoznanie z krajobrazem miejskim, kształtowanie umiejętności współpracy
- zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi i ich głosami, poznanie budowy jajka, rozwijanie ciekawości poprzez eksperymentowanie, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania barw narodowych, zapoznanie z krajobrazami Polski, doskonalenie umiejętności radzenia sobie z przegraną
- doskonalenie umiejętności nazywania emocji, rozwijanie kreatywności i twórczości, kształtowanie pozytywnych zachowań i postaw społecznych
- zapoznanie z treścią i melodią piosenki, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnych części ciała, wdrażanie do rozumienia i stosowania prostych instrukcji
- kształtowanie umiejętności rozróżniania stron: lewej i prawej, doskonalenie umiejętności przeliczania, stwarzanie okazji do zacieśniania więzów rówieśniczych
- zapoznanie z narządami zmysłów, poznanie budowy jajka podczas eksperymentowania, rozwijanie wrażliwości zmysłowej
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich mocnych stron, wspieranie rozwoju motorycznego i umiejętności manualnych, zachęcanie do współpracy przy tworzeniu i konstruowaniu
- zapoznanie ze sposobami zwierząt na przetrwanie zimy, uświadamianie znaczenia snu i odpoczynku, kształtowanie empatii i szacunku do wyborów i przyzwyczajeń innych osób
- utrwalenie znajomości i poznanie nazw niektórych zwierząt mieszkających w lesie, rozwijanie umiejętności językowych poprzez dzielenie na sylaby i tworzenie zdrobnień, kształtowanie umiejętności pracy w zespole
- poznanie przysmaków niektórych zwierząt leśnych, kształtowanie umiejętności przeliczania i klasyfikowania, uwrażliwianie na zimowe potrzeby zwierząt leśnych
- poznanie zasad dokarmiania ptaków, kształtowanie umiejętności wskazywania różnic i podobieństw w wyglądzie zwierząt, wdrażanie do sprzątania stanowiska pracy
- wzbogacanie słownictwa określającego odczucia dotykowe, kształtowanie umiejętności porównywania wyglądu i trybu życia zwierząt (na przykładzie niedźwiedzia i wróbla), rozwijanie wrażliwości muzycznej przez zabawy z muzyką klasyczną.
„Dzień Niepodległości- Polska piosenka patriotyczna’’
Idzie, idzie polskie dziecko tup tup tup
flaga w rączce lśni szu, szu,
biało czerwone kolory hop, hop
wszyscy znamy je i my, tak, tak
Ref:
Machaj, machaj flagą mała szu szu szu
Wiatr już niesie cię hułu hu hu hu
Polska dzisiaj święto ma tak tak tak
Radość w sercu jest hej, hej, tra la la
Gra bębenek bum, bum, bum
Grają marakasy, szy
Gra trójkącik dzyń, dzyń, dzyń
Dzisiaj świętujemy 11 listopada Dzień Niepodległości,
Maszerują małe stopy tup, tup, tup
Słychać kroków rytm puk, puk
Zaśpiewajmy głośno razem
Polska nasz dom tu hura.
Ref:
Machaj machaj flagą mała szu, szu, szu
Wiatr już niesie cię hułu, hu hu hu
Polska dzisiaj święto ma tak, tak, tak
Radość w sercu jest hej, hej, tra la la
Gra bębenek bum bum, bum
Grają marakasy, szy
Gra trójkącik dzyń, dzyń, dzyń
Dzisiaj świętujemy 11 listopada Dzień Niepodległości.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 - 4 LETNICH
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Zwierzęta jesienią
2. Pogoda w kratkę
3. Zdrowie na talerzu
4. Bajkostwory i potwory
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
- zapoznanie z mieszkańcami lasu, wprowadzenie i utrwalenie zasad odpowiedniego zachowania się w parku i w lesie, podkreślanie możliwości czerpania przyjemności z bliskości świata przyrody
- poszerzanie wiedzy o jeżu, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt
- wdrażanie do układania pod względem wielkości, doskonalenie umiejętności przeliczania, umożliwianie sprawdzenia się w wykonywaniu złożonych zadań
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie wrażliwości w stosunku do świata roślin i zwierząt, uświadamianie sobie odczuć związanych z otaczającym światem przyrodniczym
- tworzenie muzyki, rozwijanie twórczej aktywności dziecka, budzenie poczucia satysfakcji z własnych wytworów pracy
- kształtowanie umiejętności nazywania rodzaju emocji, zapoznanie z możliwościami radzenia sobie z uczuciem nudy, zachęcenie do dzielenia się swoimi odczuciami z innymi i uwrażliwianie na potrzeby rówieśników
- kształtowanie umiejętności tworzenia rymów, zapoznanie z trudami związanymi z przygotowywaniem posiłków, wzbogacanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych
- wzbogacanie wiedzy o zjawiskach atmosferycznych, zapoznanie z figurą geometryczną – kołem, doskonalenie umiejętności skupiania uwagi
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania pogody, poznanie zjawiska powstawania deszczu, rozwijanie ciekawości poznawczej
- kształtowanie umiejętności plastycznych, utrwalenie wiedzy na temat różnych rodzajów zjawisk atmosferycznych, doskonalenie wyczucia rytmu
- zapoznanie z emocją smutku, doskonalenie umiejętności rozpoznawania emocji, ćwiczenie umiejętności wyrażania swoich potrzeb
- kształtowanie umiejętności sylabizowania, zapoznanie z nazwami polskich warzyw, uświadamianie znaczenia spożywania warzyw i owoców
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw, doskonalenie umiejętności przeliczania i kategoryzowania, utrwalanie zdrowych nawyków żywieniowych
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, zapoznanie z warzywami rosnącymi w ogrodzie, doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi
- doskonalenie sprawności manualnych, wzbogacanie wiedzy o zdrowym żywieniu, kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych
- zapoznanie z emocją strachu, kształtowanie umiejętności wyrażania i rozpoznawania emocji, wdrażanie do stosowania wybranych strategii radzenia sobie z emocjami
- kształtowanie sprawności językowej, utrwalenie znajomości nazw emocji, rozwijanie dziecięcej wyobraźni
- kształtowanie umiejętności przeliczania, zapoznanie ze znakami umownymi (symbole, kod), uwrażliwianie na konieczność przestrzegania ustalonych zasad zabawy
- kształtowanie umiejętności opisywania zwierząt, zapoznanie z postacią yeti, doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia
- kształtowanie umiejętności prezentowania wymyślonej postaci, doskonalenie słuchu muzycznego, rozwijanie zmysłu estetycznego.
"Pani Jesień już tu jest" - piosenka
Szu, szu, szu, słychać liści szum
Kap, kap, kap, kropi deszczyk z chmur
Tup, tup, tup, słychać tupot stóp
Malutkie jeże biegną tu
Pani Jesień już tu jest
Złotem się mieni każdy jej gest
Wesoło szumi w polu wiatr
Jesień koloruje cały świat
Bam, bam, bam, lecą żołędzie
Tap, tap, tap, kałuże wszędzie
Fru, fru, fru, skrzydła idą w ruch
Dzikie gęsi odlatują znów
Pani Jesień już tu jest
Złotem się mieni każdy jej gest
Wesoło szumi w polu wiatr
Jesień koloruje cały świat
Wiewiórki robią zapasy
Orzechów na trudne czasy
Do snu szykują się misie
Ciekawe co im przyśni się
Pani Jesień już tu jest
Złotem się mieni każdy jej gest
Wesoło szumi w polu wiatr
Jesień koloruje cały świat
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 - 4 LETNICH
NA MIESIĄC WRZESIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Witamy po wakacjach
2. Wokół nas
3. Nasze pasje, nasze bziki
4. Jesień w naszej okolicy
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
- rozwijanie umiejętności określania i nazywania podstawowych emocji, wdrażanie do odczuwania przynależności grupowej, stwarzanie możliwości do nabywania odwagi i wzmacniania pewności siebie przez zachęcanie do wypowiedzi na forum grupy
- przypomnienie imion dzieci w grupie, rozwijanie sprawności narządów artykulacyjnych, zapoznanie z piosenką tematyczną, stwarzanie okazji do zacieśniania więzi rówieśniczych
- doskonalenie rozumienia pojęć: osobiste i wspólne, kształtowanie umiejętności posługiwania się kolorami zgodnie z przyporządkowanym im znaczeniem, wyrabianie poczucia szanowania rzeczy i uczuć innych osób
- poznawanie najbliższej przyrody i utrwalanie znajomości nazw jej elementów, kształtowanie zainteresowań przyrodniczych, stwarzanie okazji do odczuwania satysfakcji z obcowania z materiałem przyrodniczym
- zapoznanie z utworem muzyki klasycznej, rozwijanie wrażliwości muzycznej, czerpanie przyjemności z zabaw ruchowo-muzycznych.
- rozwijanie umiejętności określania i nazywania podstawowych emocji, wdrażanie do odczuwania przynależności grupowej, stwarzanie możliwości do nabywania odwagi i wzmacniania pewności siebie przez zachęcanie do wypowiedzi na forum grupy
- przypomnienie imion dzieci w grupie, rozwijanie sprawności narządów artykulacyjnych, zapoznanie z piosenką tematyczną, stwarzanie okazji do zacieśniania więzi rówieśniczych
- doskonalenie rozumienia pojęć: osobiste i wspólne, kształtowanie umiejętności posługiwania się kolorami zgodnie z przyporządkowanym im znaczeniem, wyrabianie poczucia szanowania rzeczy i uczuć innych osób
- poznawanie najbliższej przyrody i utrwalanie znajomości nazw jej elementów, kształtowanie zainteresowań przyrodniczych, stwarzanie okazji do odczuwania satysfakcji z obcowania z materiałem przyrodniczym
- zapoznanie z utworem muzyki klasycznej, rozwijanie wrażliwości muzycznej, czerpanie przyjemności z zabaw ruchowo-muzycznych.
- zachęcanie do określania swoich ulubionych zajęć, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, nabywanie zdolności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami
- rozwijanie wyobraźni, kształtowanie umiejętności wypowiadania się, nabywanie akceptacji wyborów dokonywanych przez innych
- kształtowanie umiejętności różnicowania elementów ze względu na jedną cechę, rozwijanie spostrzegawczości, zachęcanie do podejmowania wspólnych działań
- wzbogacenie wiedzy o zwierzętach domowych, rozwijanie umiejętności dostrzegania i określania charakterystycznych cech i zachowań zwierząt, kształtowanie wrażliwości i empatii
- kształtowanie wrażliwości słuchowej, doskonalenie szybkości reakcji na polecenia muzyczne, nabywanie uważności podczas słuchania poleceń kierowanych do grupy.
- zapoznanie z oznakami jesieni, kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata, pobudzanie do wykorzystywania środowiska przyrodniczego jako źródła przyjemności
- poszerzanie zasobu słownictwa dotyczącego sadu i owoców, doskonalenie umiejętności dzielenia słów na sylaby, aranżowanie przyjemnych chwil związanych z kontaktem z owocami
- zapoznanie z niektórymi znakami drogowymi (przejście dla pieszych, ścieżka rowerowa, nadjeżdżający pociąg, sygnalizacja świetlna dla pieszych), wdrażanie do określania strony lewej i strony prawej, uwrażliwianie na dbanie o własne bezpieczeństwo na drodze
- wieloaspektowe zapoznanie z owocami (gruszką i jabłkiem), poszerzenie wiadomości na temat owoców i zdrowego odżywiania, kształtowanie zdrowych nawyków jedzeniowych
- stwarzanie okazji do posługiwania się nazwami kolorów jesieni, naprowadzanie na dostrzeganie jesiennych akcentów w sztuce, kształtowanie reakcji na sygnały muzyczne, inspirowanie do aktywności twórczej.
"Wesołe przedszkole" - piosenka
1. Gdy po lecie już nas wita
jesień piękna jak ze snów,
nasza grupa znakomita
do przedszkola wraca znów.
Ref: Tu zabawa na całego,
tu swe miejsce każdy ma.
Z koleżanką i z kolegą
zatańczymy raz i dwa!
2. Tu plac zabaw, nasza sala,
gdzie zabawek jest ze sto.
Przyzna zgodnie grupa cała,
że to dla nas drugi dom.
Ref: Tu zabawa na całego,
tu swe miejsce każdy ma.
Z koleżanką i z kolegą
zatańczymy raz i dwa!



