SÓWKI
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4 – 5 LETNICH
NA MIESIĄC STYCZEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Nowy Rok.
2. Świat się zmienia.
3. Babcia i dziadek.
4. Bale w karnawale.
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
- zapoznanie z korzyściami płynącymi z planowania czasu, utrwalenie znajomości pojęcia „rok” oraz graficznego sposobu jego zapisu, budowanie odporności emocjonalnej, kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
- kształtowanie umiejętności dostrzegania rytmu oraz następstwa dnia i nocy; kształtowanie umiejętności określania charakteru muzyki i reagowania ruchem na zmianę charakteru muzyki, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „n, N”, doskonalenie umiejętności współpracy z innymi dziećmi w zabawie i sytuacjach zadaniowych
- kształtowanie umiejętności dostrzegania rytmu i następstwa dni tygodnia, utrwalenie znajomości nazw i kolejności dni tygodnia, zapoznanie ze sposobami odmierzania czasu, ćwiczenie pamięci, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole
- kształtowanie zdolności dostrzegania cykliczności pór roku oraz ich charakterystycznych cech, kształtowanie zdolności dostrzegania w utworach literackich emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego, kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie
- rozwijanie umiejętności posługiwania się urządzeniami służącymi do pomiaru czasu, doskonalenie umiejętności dostrzegania regularności oraz następstwa dnia i nocy, tygodni i pór roku, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie wyobraźni przestrzennej podczas czynności konstrukcyjnych, doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie
- poszerzenie wiedzy na temat nowoczesnych urządzeń domowych, wprowadzenie pojęć: wynalazki, wynalazca, zapoznanie z wpływem wynalazków na życie ludzi, pobudzanie ciekawości poznawczej, kształtowanie umiejętności panowania nad nieprzyjemnymi emocjami, zapoznanie z szansami i zagrożeniami związanymi z korzystaniem z nowych technologii
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „r, R”, doskonalenie umiejętności współpracy z innymi dziećmi w zabawie i sytuacjach zadaniowych
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, kształtowanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji, rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie umiejętności liczenia, zapoznanie z graficznym zapisem liczby 8
- poszerzenie wiedzy o dawnych i nowoczesnych pojazdach i maszynach, zapoznanie ze znaczeniem wynalazków dla rozwoju ludzkości, doskonalenie umiejętności współpracy w zabawie i sytuacjach zadaniowych
- kształtowanie postawy szacunku do osób starszych i wskazanie sposobów okazywania życzliwości, wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, utrwalenie znajomości pojęć związanych z wzajemnymi stosunkami rodzinnymi i nazw członków rodziny, rozwijanie słownika czynnego
- zapoznanie z pojęciem „portret”, zapoznanie z tradycyjnymi grami i zabawami, doskonalenie umiejętności liczenia i zapamiętywania, kształtowanie myślenia strategicznego, zachęcanie do kultywowania tradycji rodzinnych
- rozbudzanie aktywności i ciekawości poznawczej poprzez uczestniczenie w eksperymentowaniu, poszerzanie wiedzy dzieci, zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w czasie eksperymentowania
- zapoznanie z tradycją organizowania zabaw karnawałowych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, kształtowanie umiejętności czerpania radości ze wspólnej zabawy
- zapoznanie ze zwyczajami karnawałowymi w różnych krajach, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „b, B”, rozbudzanie zainteresowań badawczych, wzmacnianie więzi koleżeńskich i dobrych relacji z rówieśnikami
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, kształtowanie umiejętności kodowania i odkodowywania informacji, rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie umiejętności liczenia, zapoznanie z zapisem graficznym liczby 9
- zapoznanie ze zwyczajami karnawałowymi, doskonalenie umiejętności projektowania i wykonania pracy plastycznej, doskonalenie sprawności manualnej.
„Mija czas”- piosenka (sł. M. Przewoźniak, muz. R. Dziekański)
- Dni i noce w berka grają.
Jasno-ciemno, ciemno-jasno.
A zegary nam tykają:
Proszę wstawać, proszę zasnąć.
Ref.: Poniedziałek, wtorek, środa…
Tup-tup! Idą dni.
Czwartek, piątek i sobota,
pomachajmy im!
Hej niedzielo, hej niedzielo, (×2)
nie uciekaj mi!
- Raz jest biało, raz zielono!
Było zimno, jest gorąco.
Wszystko zmienia się, wiadomo:
mija miesiąc za miesiącem.
Ref.: Poniedziałek, wtorek, środa…
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4 – 5 LETNICH
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Czyńmy dobro.
2. Zimowe zabawy.
3. Święta za pasem.
4. Witamy Nowy Rok.
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
· kształtowanie umiejętności reagowania na potrzeby innych osób, zapoznanie z pojęciem bezinteresownego pomagania innym, kształtowanie empatii, życzliwości i troski o innych, doskonalenie umiejętności przestrzegania ustalonych w grupie zasad bezpiecznej i zgodnej zabawy
· zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „y, Y”, doskonalenie słuchu fonematycznego, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
· doskonalenie umiejętności porównywania wielkości, rozwijanie umiejętności klasyfikowania obiektów, zapoznanie z pojęciami związanymi z wielkością: duży, mały, większy, mniejszy, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
· kształtowanie umiejętności obserwowania i opisywania przyrody, rozwijanie zainteresowania naturą, zachęcanie do poznawania ciekawostek dotyczących Laponii, kształtowanie postawy szacunku do przyrody, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole
· utrwalenie znajomości piosenki, doskonalenie umiejętności koncentracji i logicznego myślenia podczas wykonywania prostych prac technicznych, rozwijanie zdolności manualnych i kreatywności, kształtowanie satysfakcji z wykonanej pracy
· kształtowanie odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych, kształtowanie umiejętności dostrzegania mocnych stron swoich i innych, budowanie wiary w siebie
· kształtowanie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw wybranych sportów zimowych oraz sprzętu potrzebnego do ich uprawiania, zapoznanie z zasadami bezpiecznego uprawiania sportów zimowych, zachęcanie do aktywności fizycznej
· rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji, rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie umiejętności liczenia
· kształtowanie wrażliwości na piękno zimowego krajobrazu, zapoznanie z zależnościami w świecie przyrody, zachęcanie do eksperymentowania i wnioskowania, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole, budowanie atmosfery radosnej zabawy
· rozwijanie wrażliwości sensorycznej podczas zabaw z lodem, zapoznanie z życiem ludzi zamieszkujących w kręgu polarnym, rozwijanie poczucia muzycznego pulsu, orientacji w przestrzeni, uwrażliwienie na formę utworu, budowanie poczucia satysfakcji i radości z samodzielnego poszerzania wiedzy na zadany temat
· kształtowanie postawy szacunku wobec tradycji świątecznych, kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej, ćwiczenie zgodnej i bezpiecznej zabawy w grupie
· kształtowanie umiejętności składania życzeń, zapoznanie z tradycyjnymi kolędami i pastorałkami, budowanie więzi rodzinnych
· rozwijanie umiejętności przeliczania potraw i osób przy stole, zapoznanie z prawidłowym sposobem nakrycia stołu, kształtowanie umiejętności zapamiętywania, rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się z innymi
· zapoznanie z różnymi rodzajami drzew iglastych, doskonalenie umiejętności obserwacji drzew iglastych, rozwijanie umiejętności klasyfikowania, kształtowanie empatii wobec przyrody
· zapoznanie z kolędą, ćwiczenie motoryki małej podczas tworzenia ozdób świątecznych, budowanie poczucia wspólnoty, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie
· zapoznanie z korzyściami płynącymi z planowania czasu, utrwalenie znajomości pojęcia „rok” oraz graficznego sposobu jego zapisu, budowanie odporności emocjonalnej, kształtowanie umiejętności współpracy w zespole
· kształtowanie umiejętności dostrzegania rytmu oraz następstwa dnia i nocy; kształtowanie umiejętności określania charakteru muzyki i reagowania ruchem na zmianę charakteru muzyki, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „n, N”, doskonalenie umiejętności współpracy z innymi dziećmi w zabawie i sytuacjach zadaniowych
· kształtowanie umiejętności dostrzegania rytmu i następstwa dni tygodnia, utrwalenie znajomości nazw i kolejności dni tygodnia, zapoznanie ze sposobami odmierzania czasu, ćwiczenie pamięci, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole
· kształtowanie zdolności dostrzegania cykliczności pór roku oraz ich charakterystycznych cech, kształtowanie zdolności dostrzegania w utworach literackich emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego, kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawie
· rozwijanie umiejętności posługiwania się urządzeniami służącymi do pomiaru czasu, doskonalenie umiejętności dostrzegania regularności oraz następstwa dnia i nocy, tygodni i pór roku, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie wyobraźni przestrzennej podczas czynności konstrukcyjnych, doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie
Piosenka „Mikołaju” (słowa i muzyka MeloMelo)
1.Mikołaju, Mikołaju Mikołaju.
Kiedy będziesz, kiedy będziesz w naszym kraju?
Co tak długo, co tak długo? My czekamy!
Przywieź dla nas wielki worek z prezentami/ x2.
Mikołaj! Mikołaj! może leci samolotem,
Mikołaj! Mikołaj! czasem idzie na piechotę,
Mikołaj Mikołaj dyryguje już saniami,
Mikołaj Mikołaj pędzi by się spotkać z nami…
2. Mikołaju, Mikołaju Mikołaju.
Kiedy będziesz, kiedy będziesz w naszym kraju?
Co tak długo, co tak długo? My czekamy!
Przywieź dla nas wielki worek z prezentami/ x2.
Mikołaj! Mikołaj! Ma dla sobie strój czerwony,
Mikołaj! Mikołaj! Chyba nosi kalesony?
Mikołaj! Mikołaj! Brzuch ma duży, okulary…
Mikołaj! Mikołaj! Jest już chyba trochę stary…
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4 – 5 LETNICH
NA MIESIĄC LISTOPAD
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Mała i duża ojczyzna.
2. Ja i moje ciało.
3. Odczytaj wiadomość.
4. Przygotowania do zimy.
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
- kształtowanie uczucia miłości i szacunku do ojczyzny, zapoznanie z pojęciem „obywatel”, wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za najbliższe otoczenie
- rozwijanie słuchu fonematycznego, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „d, D”, doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie
- zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 6, kształtowanie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów, integrowanie grupy
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania zwierząt po głosie i umaszczeniu, zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi i ich młodymi, doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia podczas eksperymentowania, rozwijanie empatii do zwierząt
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania hymnu narodowego, zapoznanie z zasadami zachowania podczas słuchania „Mazurka Dąbrowskiego”, kształtowanie postawy obywatelskiej
- rozwijanie umiejętności obserwacji i rozumienia relacji międzyludzkich, kształtowanie umiejętności reagowania na zachowania innych ludzi, ćwiczenie asertywności, doskonalenie umiejętności przestrzegania ustalonych w grupie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „u, U”, doskonalenie słuchu fonematycznego, utrwalenie znajomości nazw części ciała, kształtowanie umiejętności dbania o własne dobro
- doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie kompetencji matematycznych w toku zabawy, doskonalenie umiejętności przeliczania poznanych wcześniej liczb, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
- ćwiczenie zmysłów poprzez zachęcanie do wnikliwego oglądania, słuchania, dotykania, wąchania i smakowania, rozwijanie umiejętności opisywania i wyrażania doznań zmysłowych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, doskonalenie umiejętności współpracy
- utrwalenie znajomości piosenki, doskonalenie umiejętności dostrzegania i opisywania różnic w wyglądzie ludzi, wspieranie rozwoju motorycznego i doskonalenie umiejętności manipulacyjnych, stymulowanie koordynacji ruchowej i równowagi, rozwijanie umiejętności okazywania szacunku innym osobom
- wprowadzenie w zagadnienia dotyczące snu i odpoczynku, rozwijanie umiejętności rozumienia prostych opowiadań, kształtowanie umiejętności obserwacji otaczającego świata, rozwijanie umiejętności społecznych, rozwijanie empatii i zdolności do współodczuwania emocji
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „l, L”, wzbogacanie słownictwa, wspieranie rozwoju zdolności językowych i grafomotorycznych, wprowadzenie do zasad pracy w grupie
- wprowadzenie liczby 7 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie umiejętności przeliczania, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, wprowadzenie do zasad bezpiecznego zachowania w trakcie zabawy
- rozwijanie wiedzy przyrodniczej, kształtowanie umiejętności obserwacji przyrody, doskonalenie umiejętności okazywania empatii wobec świata przyrody
- rozwijanie poczucia muzycznego pulsu i orientacji w przestrzeni, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie, uwrażliwienie na formę utworu muzycznego, rozwijanie kreatywności i wyobraźni, umacnianie pozytywnych relacji z rówieśnikami
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi niewerbalnie, kształtowanie umiejętności odczytywania i wyrażania emocji, budowanie postawy akceptacji, rozwijanie umiejętności współpracy
- zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „y, Y”, doskonalenie słuchu fonematycznego, zapoznanie ze sposobami komunikacji na odległość, wprowadzenie do poznania zasad obowiązujących podczas wysyłania wiadomości
- wprowadzenie podstawowych pojęć matematycznych związanych z kupowaniem znaczków (liczba, cena, monety, banknoty), rozwijanie umiejętności liczenia, kształtowanie umiejętności kodowania, kształtowanie umiejętności społecznych w sytuacjach oficjalnych
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia sposobów komunikowania się zwierząt z ludźmi, rozwijanie słownictwa związanego z komunikacją zwierząt, ćwiczenie słuchu, kształtowanie zdolności dostrzegania emocji u zwierząt, uświadamianie konieczności respektowania praw zwierząt
- rozwijanie zdolności plastycznych, kształtowanie poczucia estetyki, rozwijanie zdolności manualnych, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
„Serca biało-czerwone mamy”- piosenka
Sł. i muz. A. Szewczyk
I. Serca biało-czerwone mamy
Polskę bardzo kochamy.
Na mapie, nasz kraj odnajdziemy,
Stolicę- Warszawę pokażemy.
Ref: Wznieśmy wysoko w górę nasze ręce,
Flagi pokażmy i nasze Polskie serce.
Biało-czerwone kolory dziś widzimy,
Bo Święto Polski obchodzimy.
II. Serca biało-czerwone mamy
Polskę bardzo kochamy.
Symbole Polski wymienić potrafimy
Hymn, godło, flagę dziś uczcimy.
Ref. Wznieśmy wysoko w górę nasze ręce...
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4 - 5 LETNICH
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Zwierzęta jesienią.
2. Pogoda w kratkę.
3. Zdrowie na talerzu.
4. Bajko-stwory i potwory.
5. Album rodzinny.
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
• propagowanie wiedzy przyrodniczej, zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami leśnymi, kształtowanie postawy szacunku wobec świata zwierząt
• wzbogacanie wiedzy o świecie przyrody, kształtowanie umiejętności wyrażania swoich myśli pełnymi zdaniami
• doskonalenie spostrzegawczości i kształtowanie umiejętności liczenia, rozwijanie umiejętności odczuwania radości z gromadzenia nowych doświadczeń matematycznych
• poszerzanie wiedzy ogólnej na temat zwierząt, kształtowanie umiejętności określania kierunków względem siebie, rozwijanie wrażliwości na piękno świata zwierząt
• rozwijanie wyobraźni, kształtowanie umiejętności dostrzegania bogactwa różnorodności w świecie przyrody, kształtowanie umiejętności czerpania radości z uczestnictwa we wspólnych zabawach
• kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z nudą, doskonalenie umiejętności samodzielnego szukania rozwiązań trudnych sytuacji
• kształtowanie słuchu fonemowego, doskonalenie umiejętności współpracy
• kształtowanie umiejętności tworzenia par i dwuelementowych zbiorów, uświadomienie korzyści płynących z grania w różnego rodzaju gry
• kształtowanie umiejętności przeprowadzania obserwacji przyrodniczych, zapoznanie z różnymi rodzajami zjawisk atmosferycznych, rozbudzanie ciekawości poznawczej, przełamywanie nieśmiałości społecznej
• kształtowanie wyczucia estetyki, utrwalanie znajomości piosenki oraz rodzajów pogody, doskonalenie pamięci i koncentracji
• zapoznanie z uczuciem smutku i strachu, zachęcanie do poszukiwania sposobów na radzenie sobie z trudnymi emocjami
• kształtowanie umiejętności głoskowania, doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie
• kształtowanie umiejętności przeliczania, zapoznanie z monetami, doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
• kształtowanie umiejętności wyróżniania podziemnych i nadziemnych części roślin, utrwalanie znajomości nazw jadalnych części roślin, doskonalenie umiejętności współpracy
• kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem
• kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4, doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
• kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości, wzbogacanie wiedzy o zwierzętach
• ćwiczenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu, aktywizacja całego ciała, stosowanie ruchów o swobodnym przepływie i skrętnych kierunkach, zapoznanie z wpływem muzyki na nastrój człowieka, rozwijanie dziecięcej kreatywności
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia tęsknoty, rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć innych osób, kształtowanie umiejętności określania, w jakiej atmosferze dzieci czują się najlepiej
• kształtowanie umiejętności dokonywania prostych obliczeń, doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
• kształtowanie umiejętności określania stopnia pokrewieństwa między poszczególnymi członkami rodziny, zapoznanie z pojęciem „drzewo genealogiczne”, doskonalenie umiejętności wskazywania następstwa czasu i przeciwieństw, kształtowanie świadomości bycia częścią rodziny
• ćwiczenie umiejętności konstrukcyjnych, plastyczno-technicznych, doskonalenie spostrzegawczości
"Tańcowała Jesień"- piosenka
1. Tańcowała jesień
W lesie zamaszyście.
Żółte, rude i brązowe
Z drzew zrywała liście.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień./x4
2. Postrącała w parku
Żołędzie, kasztany,
Rozrzuciła na trawniku
Liśćmi przysypanym.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień./x4
3. Tańcowała jesień
W sadzie, razem z deszczem.
Jabłek, gruszek nazrywała,
Lecz jej mało jeszcze.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień./x4
4. Z wiatrem się kłóciła,
Darła białe chmury,
Aż się słońce obudziło
I spojrzało z góry.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień./x4
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 4 – 5 LETNICH
NA MIESIĄC WRZESIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Witamy po wakacjach!
2. Wokół nas.
3. Nasze pasje, nasze bziki.
4. Jesień w naszej okolicy.
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
- doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć i emocji, rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, kształtowanie pozytywnych postaw i zachowań społecznych;
- utrwalenie znajomości imion koleżanek i kolegów, rozwijanie umiejętności określania podobieństw między ludźmi i pozytywnego wypowiadania się na ich temat, kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania innych, wdrażanie do kulturalnego zwracania się do siebie;
- kształtowanie umiejętności określania przynależności do zbiorów, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie postawy szacunku do własności swojej i innych;
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej, budowanie wiedzy o świecie przyrody, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie;
- tworzenie znaków graficznych, doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, uświadomienie znaczenia znaków umownych w grupie;
- ustalenie zasad grupowych, wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za swoje działania, rozwijanie umiejętności dokonywania samooceny;
- wzbogacenie słownictwa o określenia dotyczące zawodów;
- rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotu i używania przyimków: za, przed, obok, na, nad, kształtowanie umiejętności przewidywania następstw i logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i czekania na swoją kolej;
- zapoznanie dzieci z siłą oddziaływania naelektryzowanych przedmiotów, rozbudzanie ciekawości poznawczej, utrwalenie znajomości wyposażenia łazienki, wdrażanie do dbania o czystość;
- rozwijanie kreatywności, doskonalenie motoryki małej, kształtowanie empatii i wrażliwości
- wprowadzenie pojęć: pasja, zainteresowanie i hobby, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych zainteresowań;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na temat ulubionego zajęcia, wzbogacanie słownika czynnego;
- rozpoznawanie i określanie wielkości zabawek z użyciem słów: mała, duża, większa niż..., mniejsza niż..., rozwijanie umiejętności komunikacji, obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników, kształtowanie poczucia pewności siebie w podejmowaniu decyzji;
- poszerzenie wiedzy na temat opieki nad pupilem, kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt;
- rozwijanie zdolności twórczych dziecka, kształtowanie umiejętności manipulacyjnych, wyzwalanie dziecięcej radości podczas zabaw związanych z rywalizacją;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie i pobudzanie do wyrażania emocji związanych z tymi zmianami;
- utrwalenie znajomości zasad poruszania się w przestrzeni publicznej, doskonalenie umiejętności odczytywania znaków, rozwijanie umiejętności określania stron lewej i prawej, wyrabianie nawyku uważnej obserwacji otoczenia podczas spaceru;
- utrwalanie znajomości nazw owoców rosnących w polskich sadach i ogrodach;
- aktywizowanie twórczego myślenia, kształtowanie wrażliwości dziecka w kontakcie ze sztuką, doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu, kształtowanie umiejętności reagowania na sygnał.
„Wrzesień- przedszkolaka” (sł.Urszula Piotrowska, muz.Magdalena Melnicka-Sypko) - piosenka
1. Do przedszkola idzie Wrzesień,
żeby zostać przedszkolakiem,
a za Wrześniem biegną dzieci:
czekaj na nas, nie bądź taki!
Maszeruje razem z dziećmi,
ręka w rękę, noga w nogę,
wszystkim wkoło opowiada:
przedszkolakiem zostać mogę!
Ref. Do przedszkola, do przedszkola,
do zabawek i książeczek,
do piosenek i wierszyków,
tu przyjaciół też znajdziecie.
Do przedszkola, do przedszkola,
do zabawek i książeczek,
do piosenek, do wierszyków,
tu przyjaciół też znajdziecie.
2. Pani wita ich przed salą
i z uśmiechem drzwi otwiera.
W samą porę, miły Wrześniu,
już zostaniesz z nami teraz.
Ma swój znaczek, szafkę w szatni
i humorek doskonały,
zna trzy słowa czarodziejskie,
z każdej cieszy się pochwały.
Ref. Do przedszkola, do przedszkola...