×

Wyszukaj w serwisie

×

Zapisz się do Newslettera

LISKI

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 I 4 LETNICH

NA MIESIĄC CZERWIEC

 

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Niby tacy sami, a jednak inni

2. Wakacyjne podróże

3. Pożegnania nadszedł czas

4. Projekt „Las”

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 

  • wprowadzenie pojęć: akceptacja innego człowieka, tolerancja, odpoczynek,
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu,
  • poznawanie wybranych kultur i warunków życia dzieci w wybranych krajach świata,
  • poznawanie wybranych miejsc wakacyjnego wypoczynku,
  • uwrażliwienie dzieci na niebezpieczne sytuacje podczas wakacyjnego wypoczynku oraz sposoby radzenia sobie z nimi,
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób,
  • kształtowanie umiejętności przeliczania w dostępnym dla dzieci zakresie,
  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania i szeregowania według podanej cechy,
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych,
  • rozwijanie umiejętności budowania poprawnych gramatycznie wypowiedzi,
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich
  • uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących,
  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie,
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków, 
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, np. składanie przedmiotów z części, budowanie różnych konstrukcji przestrzennych z klocków,
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy, grafomotorycznych) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej,
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.

 

 

Piosenka „Wakacje” (sł. i muz. B. Forma)

  1. Fale, morskie fale

i piasek na plaży,

o letniej zabawie 

każdy przecież marzy.

 

Ref: Lato, lato, lato

dzisiaj wita nas,

latem, latem, latem

miło spędzasz czas.

 

  1. Góry, nasze góry

i pachnące lasy,

plecak zabieramy,

jedziemy na wczasy.

 

Ref: Lato, lato…

 

   3.   Rzeki i jeziora

już na nas czekają,

wiosła i kajaki

na spływ zapraszają.

 

Ref: Lato, lato…

 






ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 - 4 LETNICH

NA MIESIĄC MAJ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Moja miejscowość, mój region

2. Moja ojczyzna

3. Łąka w maju

4. Święto rodziców

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc,
  • poznawanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem,
  • poznawanie herbu swojej miejscowości,
  • kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem,
  • poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji,
  • poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania domów dawniej i obecnie oraz wykorzystywanych materiałów budowlanych,
  • zwracanie uwagi na architekturę wnętrz oraz architekturę zieleni zwiedzanych obiektów w swojej miejscowości,
  • poznawanie zawodów związanych z wybraną dziedziną życia społecznego, np.: budownictwem, szkolnictwem, służbą zdrowia,
  • podawanie nazwy swojej ojczyzny i jej stolicy,
  • poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego,
  • stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku itp.
  • uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących,
  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie,
  • poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z zamkniętymi oczami,
  • poznawanie sposobów wykorzystania łąki np. przez rolników,
  • poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin,
  • wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt,
  • wyjaśnianie zjawiska tęczy,
  • poznawanie wybranych roślin zielnych (np.: rumianek, pokrzywa, koniczyna, mniszek lekarski itp.) i ich znaczenia dla ludzi (ziołolecznictwo, kosmetyki),
  • wyjaśnianie znaczenia pszczół i mrówek dla człowieka i przyrody,
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków, 
  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, np. składanie przedmiotów z części, budowanie różnych konstrukcji przestrzennych z klocków,
  • opisywanie wyglądu rodziców; podawanie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter),
  • podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców,
  • opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny,
  • określanie znaczenia wspólnego przeżywania świąt rodzinnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy, grafomotorycznych) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej,
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,
  • porównywanie masy przedmiotów na oko,
  • wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół,
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.

 

 

Piosenka „Tralala dla rodziców” (sł. M. Szwejda, muz. M. i A. Szwejda)

 

  1. Dla rodziców to piosenka

Tralala tralala tralala!

Melodyjna, uśmiechnięta 

Tralala tralala tralala!

Tyle nut wesołych ma

Tralala tralala tralala!

I tak pięknie dla nich gra

Tralala tralala tralala!

 

Ref: Bo w tej piosence nawet kwiaty

        tańczą dla mamy i dla taty

        i głośno śpiewa każdy z nas

        Mamo! Tato! Kocham, kocham was!

 

  1. Dla rodziców ta muzyka

Tralala tralala tralala!

W łatwych nutkach jest ukryta

Tralala tralala tralala!

Taki urok w sobie ma

Tralala tralala tralala!

Każdy nuci ją raz dwa

Tralala tralala tralala!

 

Ref: Bo w tej piosence…

 

 

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3-4 LETNICH

NA MIESIĄC KWIECIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Wiosna na wsi

2. Wielkanoc

3. Wiosenne powroty

4. Dbamy o przyrodę

 

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
  • rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych
  • porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa
  • pielęgnowanie zwyczajów i tradycji związanych z obchodami Wielkanocy w Polsce
  • omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd)
  • poznawanie sposobów ochrony środowiska
  • obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć
  • uczestniczenie w pracach na terenie ogródka przedszkolnego
  • rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia
  • nazywanie cech przedmiotów: kształt, barwa, faktura, wydawany dźwięk, funkcja (np. do czego służy samochód)
  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru
  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • malowanie: palcami, dłonią, pędzlem; lepienie z plasteliny, masy solnej; wydzieranie, składanie papieru
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż)
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

 

„Wielkanoc witaj znowu” (sł. i muz. M. Przychodzka)

  1. Cieplejsze idą dni i słońce mocniej lśni.

Wielkanoc zbliża się, radosny jest to dzień!

Malować znów będziemy pisanki kolorowe,

radośnie zawołamy, Wielkanoc witaj znowu!

 

Ref: Już nadchodzą Święta Wielkanocne,

usiądziemy razem znów przy stole,

w koszyczku kurczak, mając i baranek,

a w wazonie stoją miękkie bazie.

Wielkanoc, Wielkanoc, Wielkanoc! (x2)

 

  1. Mazurki, słodkie babki, pisanki w złote łatki,

na stole już żonkile, i będzie coraz milej.

Malować znów będziemy pisanki kolorowe,

radośnie zawołamy, Wielkanoc witaj znowu!

 

Ref: Już nadchodzą….






ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3-4 LETNICH
NA MIESIĄC MARZEC

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Zwierzęta z dżungli i sawanny

2. Zwierzęta naszych pól i lasów

3. Marcowa pogoda

4. Wiosenne przebudzenie

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • poznawanie zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne)
  • wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych
  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa
  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie
  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
  • obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy)lasu i łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące
  • poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
  • poznawanie oznak nadchodzącej wiosny
  • uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem
  • obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. termometr itp.)
  • poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
  • rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw
  • nazywanie pokarmów koniecznych do utrzymania zdrowia
  • obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, bociany, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się pąków na drzewach i krzewach
  • poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)
  • obserwowanie prac wiosennych na działkach i w polu
  • poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla
  • zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbanie o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp.
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu
  • ocenianie wartości logicznej zdań (zdania prawdziwe, zdania fałszywe)
  • uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów
  • porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według podanej cechy
  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech
  • dostrzeganie symetrii w otoczeniu (np. w budowie ciała człowieka, zwierząt – motyle, ptaki, przedmiotów – parasol itp.).

 

 

Piosenka „My już chcemy wiosnę witać” (sł. K. Rokosz, muz. M. Witek)

  1. Dziś zrzucamy czapki z głów,

         żegnaj śniegu! Bądź nam zdrów!

         Żegnaj zimo, biała pani

         „Do widzenia!”- tak śpiewamy.

 

Ref: My już chcemy wiosnę witać!

        Dla niej tańczyć - raz, dwa, trzy!

        Wychodzimy na podwórko,

        takie są wiosenne dni!

 

  1. Dziś chowamy długi szal,

         urządzimy wielki bal!

         Tak zagramy, zatańczymy

         zaraz zimę przegonimy!

 

Ref: My już chcemy…

 

  1. Kurtki trafią dziś do szaf

         zakończony zimy czar…

         Śnieżną damę pożegnamy

         drzwi do wiosny otwieramy!

 

Ref: My już chcemy…

 

 

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3-4 LETNICH

NA MIESIĄC LUTY

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Baśnie, bajki, bajeczki

2. Muzyka wokół nas

3. Nie jesteśmy sami w kosmosie

4. Budowle

 

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • poznawanie znanych baśni
  • poznawanie pojęć związanych z teatrem: scena, scenografia, aktor, rekwizyty, reżyser, rola
  • odgrywanie ról w zabawach parateatralnych; posługiwanie się mową, gestem, ruchem
  • uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących
  • ocenianie zachowań postaci z literatury dziecięcej
  • słuchanie muzyki o różnym charakterze, w tym muzyki klasycznej
  • uczestniczenie w koncertach muzycznych online w wykonaniu muzyków filharmonii
  • poznawanie nazw różnych instrumentów wykorzystywanych przez muzyków filharmonii
  • poznawanie instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek, oraz sposobu gry na nich
  • akompaniowanie do piosenek na instrumentach lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra)
  • tworzenie muzyki z wykorzystaniem różnych przedmiotów, według podanego kodu
  • poznawanie sylwetek znanych Polaków, np.: Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika
  • rozpoznawanie instrumentów (nie tylko instrumentów perkusyjnych) po wydawanych dźwiękach
  • odtwarzanie usłyszanych dźwięków, np. zabawa w echo melodyczne, wokalne
  • poznawanie w sposób pośredni zawodów związanych z kosmosem – kosmonauty, astronoma
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich
  • opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami (przygotowanie do programowania)
  • wykorzystanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych prowadzonych rożnymi metodami (m.in. W. Sherborne, R. Labana, Kniessów itp.) w sali i ogrodzie przedszkolnym

 

Kraina bajek (sł. M.Jelonek, muz. M. Konarski)

1. Nad chmurą, na miotle Baba Jaga leci.
Zmieni księcia w żabę i wystraszy dzieci! 
Hi, hi, hi, ha, ha, ha! Wiedźma bardzo zła! 

Ref. To kraina bajek, to bajek kraina,
tu prawda się kończy, fantazja zaczyna. 
Chociaż bywa groźnie, to dobrze kończy się!
W bajkowej krainie przygoda czeka cię! 

2. Coś sapie i dyszy, ogniem z paszczy zionie,
ma skrzydła, trzy głowy, łuski na ogonie!
Ra, ra, ra, ry, ry, ry! Smok, ponury, zły! 

Ref. To kraina... 

3. W starym lesie mieszka okrutne wilczysko.
Jeśli je zobaczysz, nie podchodź zbyt blisko!
Auuu! Ayyy! Wilk straszny i zły!

Ref. To kraina... 






ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 I 4 - LETNICH

NA MIESIĄC STYCZEŃ

 

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Mijają dni, miesiące, lata…

2. Zima i zwierzęta

3. Babcia i dziadek

4. Teatr

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • pomaganie zwierzętom w przetrwaniu zimy – dokarmianie, dopajanie ptaków w karmnikach,
  • poznawanie przedstawicieli ptaków zimujących w Polsce (gile, jemiołuszki, wrony itp.), podawanie ich ptasich cech,
  • poznawanie ludzi różnych ras; określanie, skąd pochodzą, w jakich warunkach klimatycznych żyją,
  • zabawy z globusem,
  • przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania,
  • podawanie przybliżonych dat świąt rodziców i świąt dziadków,
  • wyrażanie uczuć względem członków rodziny (słowami, gestem, czynnościami),
  • samodzielne eksperymentowanie z właściwościami materiałów, np. różnego rodzaju papierem,
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich,
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej,
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych,
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
  • nazywanie kolejnych pór roku, rozróżnienie dnia i nocy
  • poznawanie kalendarza, jego roli w określaniu miesięcy i dni tygodnia,
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • określanie nastroju, kolorytu, kształtu, treści przekazywanych przez dany obraz, daną rzeźbę,
  • słuchanie muzyki o różnym charakterze, w tym muzyki klasycznej,
  • śpiewanie tekstów rymowanek na własne melodie, 
  • improwizowanie piosenek ruchem. 

 

Piosenka „Babcia i dziadek” (sł. i muz. B. Forma)

  1. Moja babcia lubi

w piłkę ze mną grać,

opowiada bajki,

kiedy idę spać.

 

Ref: Bo z babcią, moi mili,

wesoło spędzam czas, 

bo babcia często śmieje się

i bardzo kocha nas (x2).

 

  1. Dziadek- superfacet – 

wciąż odwiedza mnie.

Czyta wiele książęk,

zawsze wszystko wie.

 

Ref: Bo z dziadkiem, moi mili,

wesoło spędzam czas,

bo dziadek często śmieje się

i bardzo kocha nas. (x2)

 

3. Dziś dla mojej babci

piękny prezent mam,

uśmiech i buziaków

tysiąc babci dam.

 

Ref: Bo z babcią, moi mili…

 

4. Piosenkę dla dziadka

dziś zaśpiewać chcę.

Nigdy, drogi dziadku,

nie zapomnę cię.

 

Ref: Bo z dziadkiem, moi mili…





ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 I 4 - LETNICH

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Jak wyglądał świat przed milionami lat

2. Idzie zima ze śniegiem

3. Idą święta

4. Prezenty

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • dostrzeganie zmian zachodzących z przyrodzie zimą, nazywanie ich
  • poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat
  • poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
  • poznawanie różnych źródeł energii (węgiel, ropa naftowa, energia słoneczna, siła wiatru, siła wody), form ich wykorzystania
  • określanie bogactw naturalnych występujących w danych regionach Polski
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
  • nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń
  • dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii względem innych
  • stosowanie form czasów: przyszłego, teraźniejszego, przyszłego (Co robił? Co robi? Co będzie robił?)
  • wsłuchiwanie się i określanie rodzaju dźwięków, ich natężenia, odległości, kierunku
  • opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje, tworzenie historyjek
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach
  • poprawne stosowanie liczby mnogiej rzeczowników
  • stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
  • poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…)
  • wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • mierzenie długości (szerokości) za pomocą sznurka, dłoni, stopa za stopa, krokami
  • porównywanie długości (szerokości), stosowanie określeń: dłuższy od, krótszy od, takiej samej długości, najdłuższy, najkrótszy
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
  • nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy
  • reagowanie ruchem na zmiany wysokości dźwięków (wysokie – niskie), tempa (szybciej – wolniej) i dynamiki (głośniej – ciszej) utworu
  • akompaniowanie do piosenek na instrumentach lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra).

 

 

„Taniec dla Mikołaja” (sł. S. Bacewicz, muz. M. Hernik)

  1. Biały śnieżek prószy z nieba

i gwiazdki mrugają.

Przybądź, przybądź Mikołaju,

dzieci już czekają!

 

Ref: Pomachamy ci rączkami,

kółeczka zrobimy (x2)

i poślemy ci całuski,

wszyscy zatańczymy.

 

  1. Nasz Mikołaj, nasz Mikołaj

jedzie już saniami.

Może drogi Mikołaju

zatańczysz dziś z nami?

 

Ref: Pomachamy ci rączkami…

 

      3.   Razem będzie nam wesoło

Mikołaju Święty.

Tańcem dziś podziękujemy

za piękne prezenty!

 

Ref: Pomachamy ci rączkami…







ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 I 4 LETNICH
NA MIESIĄC LISTOPAD

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Rodzina – największy skarb

2. Mój dom

3. Moje prawa i obowiązki

4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE:

  • określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.)

  • opowiadanie o ulubionych zajęciach poszczególnych członków rodziny

  • podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców

  • określanie czynności wykonywanych w domu przez poszczególnych członków rodziny

  • poznawanie różnych zawodów

  • dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom

  • porównywanie urządzeń z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami

  • oglądanie zdjęć, albumów, filmów przedstawiających osiągnięcia człowieka w zakresie rozwoju myśli technicznej (np. budowa mostu, tunelu, wysokiego budynku, pojazdu kosmicznego)

  • stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem

  • przejawianie życzliwości i troski w stosunku do zwierząt

  • poznawanie sposobu ochrony przed atakami zwierząt, np. psa

  • nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku

  • przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną

  • uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie

  • zachęcanie do spożywania różnorodnych pokarmów

  • uświadomienie zagrożeń wynikających z:

  • niewłaściwego zachowania się względem zwierząt

  • kontaktów z nieznajomymi (podawanie danych osobowych)

  • samodzielnego spożywania lekarstw

  • samodzielnego stosowania środków chemicznych

  • przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania

  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym (jeden-pierwszy, dwa-drugi itd.)

  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według podanej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np.: przeznaczenia, smaku

  • rozpoznawanie różnych odgłosów, np.: przelewania wody, przesypywania różnych substancji

  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów

  • rozwiązywanie zagadek, rebusów

  • dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych

  • koncentrowanie uwagi w toku naturalnej aktywności

  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej

  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych

  • poznawanie różnych zjawisk fizycznych i chemicznych: topnienia ciał stałych (np. śniegu), krystalizacji, rozpuszczalności ciał stałych w wodzie, parowania i skraplania

  • reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki utworu oraz wysokości dźwięków (dźwięki wysokie, średnie, niskie

     

    „Polska to mój kraj” (sł. M. Buczek, muz. M. Hernik)
    Polska to mój kraj, 
    w Polsce jest mój raj!
    Kocham Polskę całym sercem,
    kocham Polskę więcej, więcej!
     
    1. Polska to tradycje,
    Polska to są święta,
    Polska to rodzina
    zawsze uśmiechnięta!
     
    Ref: Polska to mój kraj…
     
    2. Polska to Warszawa,
    Polska to Syrenka,
    Polska to są ludzie
    i również zwierzęta.
     
    Ref: Polska…
     
    3. Polska to jest morze, 
    Polska to są chmury,
    Polska to niziny, wyżyny i góry. 
     
    Ref: Polska…







ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3-4 LETNICH
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Idzie jesień…przez ogród i sad

2. Idzie jesień… do zwierząt

3. Co z czego otrzymujemy

4. Idzie jesień…z deszczem

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • poznawanie sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach
  • rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku
  • poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
  • rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
  • zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy)
  • poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy
  • określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym, nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach
  • dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
  • zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych
  • obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.).
  • szanowanie wody, niemarnowanie jej
  • obserwowanie zjawisk fizycznych w najbliższym otoczeniu
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary, nakładanie ich na siebie lub przeliczanie
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, próby zapamiętywania tekstu i melodii
  • uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
    - orientacyjno-porządkowych
    - bieżnych
    - z elementem czworakowania
    - z elementem skoku, podskoku
    - organizowanych metodą opowieści ruchowej
    - ze śpiewem.

 

 

PIOSENKA „Zwierzęta jesienią” (sł. i muz. B. Forma)

Szuka orzechów

wiewióreczka mała

pewnie już kilka

w dziupli zebrała.

 

Ref: Będą zapasy na zimowe czasy (x2)

 

Jeżyk pod liśćmi

znalazł legowisko.

Czuje, że zima

jest bardzo blisko.

 

Ref: Spać smacznie będzie, aż wiosna przybędzie. (x2)

 

Robi porządki

w norce myszka mała,

ziarenek wiele

dawno zebrała.







ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3-4- LETNICH

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. To jestem ja

2. Moja grupa

3. Moja droga do przedszkola

4. Idzie jesień…przez las, park

 

Cele ogólne:

  • zapoznanie dzieci z salą i przedszkolem;
  • poznawanie sposobów pomocy nowym koleżankom i kolegom; rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich oraz pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby; budzenie postaw zainteresowania drugą osobą;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach; spokojne oczekiwanie na swoją kolej;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu;
  • poznawanie i organizowanie kącików tematycznych; rozwijanie umiejętności opisywania i charakteryzowania kącików tematycznych poprzez wypowiedzi i klasyfikowanie przedmiotów; rozbudzanie zainteresowań i ciekawości poznawczej; przestrzeganie zasad zgodnej zabawy i prawa do korzystania z kącików przez kolegów i koleżanki;
  • poznanie zawodów w otoczeniu dziecka – poznanie imion pracowników przedszkola i pełnionych przez nich funkcji; uświadamianie roli osób dorosłych w życiu przedszkola i szacunku do wykonywanej przez nich pracy;
  • poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa – policjant, ratownik, strażak;
  • nazywanie narzędzi i przyborów codziennego użytku;
  • rozwijanie sprawności motorycznej;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni - do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabaw ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie poczucia rytmu;
  • rozwijanie słownika dziecka;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych;
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, podczas jazdy samochodem; poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;

 

„Moje przedszkole” (sł. i muz. B. Forma)

Maszeruję rano

do przedszkola z mamą,

śpiewa ptak, wiatr powiewa,

a ja głośno śpiewam.

 

Ref: Czas wesoło płynie

w przedszkolnej drużynie,

tu przyjaciół mam

i nie jestem sam,

tu przyjaciół mam

i nie jestem sam.

 

W drzwiach nas wita pani,

mam laurkę dla niej,

w sali już jest wesoło,

wszyscy robią koło.

 

Ref: Czas wesoło płynie…

 

Znam magiczne słowa:

proszę i przepraszam,

powiem wam – zawsze chętnie

do przedszkola wracam.

 

Ref: Czas wesoło płynie…

Podziel się na Facebooku
Polecane

karta dużej rodziny.jpeg
fb fanpage.png
youtube.jpeg
instagram.png