×

Wyszukaj w serwisie

×

Zapisz się do Newslettera

KRÓLICZKI

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 LETNICH

NA MIESIĄC CZERWIEC

 

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Niby tacy sami, a jednak inni

2. Wakacyjne podróże

3. Pożegnania nadszedł czas

4. Projekt „Las”

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • wprowadzenie pojęć: akceptacja innego człowieka, tolerancja, odpoczynek,
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu,
  • poznawanie wybranych kultur i warunków życia dzieci w wybranych krajach świata,
  • poznawanie wybranych miejsc wakacyjnego wypoczynku,
  • uwrażliwienie dzieci na niebezpieczne sytuacje podczas wakacyjnego wypoczynku oraz sposoby radzenia sobie z nimi,
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób,
  • kształtowanie umiejętności przeliczania w dostępnym dla dzieci zakresie,
  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania i szeregowania według podanej cechy,
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych,
  • rozwijanie umiejętności budowania poprawnych gramatycznie wypowiedzi,
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich
  • uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących,
  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie,
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków, 
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, np. składanie przedmiotów z części, budowanie różnych konstrukcji przestrzennych z klocków,
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy, grafomotorycznych) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej,
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.

 

 

„Wakacji czas” - piosenka

  1. Żółty kolor jak radosne słońce,

    co na niebie latem jasne i gorące.

    Kolorowych kwiatów wszędzie pełno jest.

    Ciepłe słońce wita z nami lato też.

     

    Ref.: {Już wakacji nadszedł czas, lato, lato wita nas} 2x

     

  2. A niebieski to jest kolor nieba.

    Nieba tutaj dużo nam potrzeba.

    No bo niebo zawsze tak wesołe jest,

    kiedy słońce świeci, a nie pada deszcz.

     

    Ref.: {Już wakacji nadszedł czas, lato, lato wita nas} 2x

 

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 LETNICH

NA MIESIĄC MAJ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Moja miejscowość, mój region

2. Moja ojczyzna

3. Łąka w maju

4. Święto rodziców

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 

  • nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc,
  • poznawanie legend związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem,
  • poznawanie herbu swojej miejscowości,
  • kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem,
  • poznawanie ważniejszych punktów usługowych znajdujących się w pobliżu, określanie pełnionych przez nie funkcji,
  • poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania domów dawniej i obecnie oraz wykorzystywanych materiałów budowlanych,
  • zwracanie uwagi na architekturę wnętrz oraz architekturę zieleni zwiedzanych obiektów w swojej miejscowości,
  • poznawanie zawodów związanych z wybraną dziedziną życia społecznego, np.: budownictwem, szkolnictwem, służbą zdrowia,
  • podawanie nazwy swojej ojczyzny i jej stolicy,
  • poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego,
  • stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku itp.
  • uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących,
  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie,
  • poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z zamkniętymi oczami,
  • poznawanie sposobów wykorzystania łąki np. przez rolników,
  • poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin,
  • wyjaśnianie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt,
  • wyjaśnianie zjawiska tęczy,
  • poznawanie wybranych roślin zielnych (np.: rumianek, pokrzywa, koniczyna, mniszek lekarski itp.) i ich znaczenia dla ludzi (ziołolecznictwo, kosmetyki),
  • wyjaśnianie znaczenia pszczół i mrówek dla człowieka i przyrody,
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków, 
  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, np. składanie przedmiotów z części, budowanie różnych konstrukcji przestrzennych z klocków,
  • opisywanie wyglądu rodziców; podawanie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter),
  • podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców,
  • opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny,
  • określanie znaczenia wspólnego przeżywania świąt rodzinnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy, grafomotorycznych) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej,
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,
  • porównywanie masy przedmiotów na oko,
  • wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół,
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.

 

Moja mama jest najlepsza” - piosenka

1. Kocham słońce, kocham wiatr
Kocham drzewa, kocham las,
Kocham lody malinowe,
Kocham ciastka owocowe.

Ref. Lecz najbardziej kocham mamę
i niech każdy o tym wie,
Moja mama jest najlepsza
nie chce innej-kocham Cię.

2. Kocham góry, kocham świat,
Kocham wszystkich, kocham Was,
Kocham morze turkusowe
Kocham łąki kolorowe.

Ref. Lecz najbardziej kocham mamę...

 

 

 

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 LETNICH

NA MIESIĄC KWIECIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Wiosna na wsi

2. Wielkanoc

3. Wiosenne powroty

4. Dbamy o przyrodę

 

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
  • rozpoznawanie i nazywanie zwierząt hodowlanych
  • porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa
  • pielęgnowanie zwyczajów i tradycji związanych z obchodami Wielkanocy w Polsce
  • omawianie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd)
  • poznawanie sposobów ochrony środowiska
  • obserwowanie okazów przyrodniczych za pośrednictwem filmów, książek, zdjęć
  • uczestniczenie w pracach na terenie ogródka przedszkolnego
  • rozpoznawanie różnych odgłosów, dźwięków dochodzących z bliskiego otoczenia
  • nazywanie cech przedmiotów: kształt, barwa, faktura, wydawany dźwięk, funkcja (np. do czego służy samochód)
  • uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • obserwowanie najbliższego otoczenia (sala, plac zabaw, widok z okna…), wymienianie jego elementów
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • układanie figur, patyczków, klocków według podanego wzoru
  • rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń: blisko, daleko, wysoko, nisko, dalej, bliżej, wyżej, niżej
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • malowanie: palcami, dłonią, pędzlem; lepienie z plasteliny, masy solnej; wydzieranie, składanie papieru
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż)
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, rytmicznych, ilustracyjnych
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

 

,,Zajączek wielkanocny'' (słowa i muzyka: „MeloMelo”)

1. Jest takie zwierzątko z długimi uszami
co skacze wesoło po polu.
A gdy przyjdzie wiosna to razem z kwiatkami
ten skaczący ktoś
zawita w naszym domu.


Ref. Kic, kic, kic Zajączku wielkanocny
Kic, kic, kic co przyniesiesz nam.
Koszyczek radości, woreczek słodkości,
piękne pisanki Wam dam.
 

2. Skacze nasz zajączek po polu, po łące.

Ma kwiaty, jajeczka, prezenty.

Pomaga mu kurka, piękna złoto piórka

i baranek święty, kurczaczek uśmiechnięty.

 

Ref. Kic, kic, kic, kic.






ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 LETNICH
NA MIESIĄC MARZEC

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Zwierzęta z dżungli i sawanny

2. Zwierzęta naszych pól i lasów

3. Marcowa pogoda

4. Wiosenne przebudzenie

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • poznawanie zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne)
  • wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych
  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa
  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie
  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
  • obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy)lasu i łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące
  • poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
  • poznawanie oznak nadchodzącej wiosny
  • uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem
  • obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. termometr itp.)
  • poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
  • rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw
  • nazywanie pokarmów koniecznych do utrzymania zdrowia
  • obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, bociany, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się pąków na drzewach i krzewach
  • poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)
  • obserwowanie prac wiosennych na działkach i w polu
  • poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla
  • zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbanie o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp.
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu
  • ocenianie wartości logicznej zdań (zdania prawdziwe, zdania fałszywe)
  • uczestniczenie w ćwiczeniach narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem głosek, sylab i krótkich tekstów
  • porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według podanej cechy
  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech
  • dostrzeganie symetrii w otoczeniu (np. w budowie ciała człowieka, zwierząt – motyle, ptaki, przedmiotów – parasol itp.).
     

    Wiosna (Melo, melo)

    Ref: Nasza wiosna wiosenka

    To wiosenna piosenka

    O przyrodzie co się budzi

    Z zimowego snu

    Naszej wiośnie wiosence

    Dzisiaj Klaszcze w swoje ręce

    Za kwiatki kolorowe

    I za zapach bzu

     

    Bzu, bzu. Bzu, bzu …

     

    1.Kwiatami posypane łaki

    w koronach drzew już słychać skowronki.

    A tu skacze żabka mała, HYC!

    I w stawie się schowała

     

    2. Bociany z długimi nogami

    Stąpają pomiędzy trawami

    I witają Panią Wiosnę

    KLE – KLE KLEkocząc radośnie!

     

    Bridge:

    Wiosna, wiosna – piękna i radosna

    Wiosna, wiosna jest wśród nas

    Wiosna, wiosna – piękna i radosna

    Wiosna, wiosna – to Twój czas!




ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 LETNICH

NA MIESIĄC LUTY

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Baśnie, bajki, bajeczki

2. Muzyka wokół nas

3. Nie jesteśmy sami w kosmosie

4. Budowle

 

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • poznawanie znanych baśni
  • poznawanie pojęć związanych z teatrem: scena, scenografia, aktor, rekwizyty, reżyser, rola
  • odgrywanie ról w zabawach parateatralnych; posługiwanie się mową, gestem, ruchem
  • uczestniczenie w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących
  • ocenianie zachowań postaci z literatury dziecięcej
  • słuchanie muzyki o różnym charakterze, w tym muzyki klasycznej
  • uczestniczenie w koncertach muzycznych online w wykonaniu muzyków filharmonii
  • poznawanie nazw różnych instrumentów wykorzystywanych przez muzyków filharmonii
  • poznawanie instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek, oraz sposobu gry na nich
  • akompaniowanie do piosenek na instrumentach lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra)
  • tworzenie muzyki z wykorzystaniem różnych przedmiotów, według podanego kodu
  • poznawanie sylwetek znanych Polaków, np.: Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika
  • rozpoznawanie instrumentów (nie tylko instrumentów perkusyjnych) po wydawanych dźwiękach
  • odtwarzanie usłyszanych dźwięków, np. zabawa w echo melodyczne, wokalne
  • poznawanie w sposób pośredni zawodów związanych z kosmosem – kosmonauty, astronoma
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich
  • opowiadanie historyjek obrazkowych ułożonych według kolejności zdarzeń
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami (przygotowanie do programowania)
  • wykorzystanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych prowadzonych rożnymi metodami (m.in. W. Sherborne, R. Labana, Kniessów itp.) w sali i ogrodzie przedszkolnym



„Bałwanek” – Animo Piano, sł. D.Kluska, muz. S. Dusza

1.Pada, pada śnieżek biały,

sypie od samego rana

Chodźcie chłopcy i dziewczynki

ulepimy dziś bałwana.

 

Ref. Jedna kula taka duża,

druga kula taka mała

Małe oczka - dwa węgielki

i z węgielków buźka cała.

 

2. Potem jeszcze dołożymy

marchewkowy nosek mały

I z patyków rączki obie

będzie miał nasz bałwan biały.

 

Ref. Jedna kula…

 

3. Jeszcze guzik jeden, drugi,

garnek czarny hop na głowę

Teraz razem zaśpiewamy

bo już wszystko jest gotowe.

 

Ref. Jedna…







ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 - LETNICH

NA MIESIĄC STYCZEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Mijają dni, miesiące, lata…

2. Zima i zwierzęta

3. Babcia i dziadek

4. Teatr

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • pomaganie zwierzętom w przetrwaniu zimy – dokarmianie, dopajanie ptaków w karmnikach,
  • poznawanie przedstawicieli ptaków zimujących w Polsce (gile, jemiołuszki, wrony itp.), podawanie ich ptasich cech,
  • poznawanie ludzi różnych ras; określanie, skąd pochodzą, w jakich warunkach klimatycznych żyją,
  • zabawy z globusem,
  • przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania,
  • podawanie przybliżonych dat świąt rodziców i świąt dziadków,
  • wyrażanie uczuć względem członków rodziny (słowami, gestem, czynnościami),
  • samodzielne eksperymentowanie z właściwościami materiałów, np. różnego rodzaju papierem,
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich,
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej,
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych,
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
  • nazywanie kolejnych pór roku, rozróżnienie dnia i nocy
  • poznawanie kalendarza, jego roli w określaniu miesięcy i dni tygodnia,
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • określanie nastroju, kolorytu, kształtu, treści przekazywanych przez dany obraz, daną rzeźbę,
  • słuchanie muzyki o różnym charakterze, w tym muzyki klasycznej,
  • śpiewanie tekstów rymowanek na własne melodie, 
  • improwizowanie piosenek ruchem

 

,,Kochana babciu, kochany dziadku” - piosenka

Ref. Kochana babciu, kochany dziadku

ja szczęścia, zdrowia życzę Wam.

Kochana babciu, kochany dziadku

i swoje serce w prezencie Wam dam.

 

1. Mój dziadek lubi jeździć na ryby

a babcia w głowie przepisów ma sto.

I gdy przyjeżdżam do nich w niedzielę

to tak się cieszą jak mało kto.

 

Ref.

 

2. Dziś Wasze święto, więc posłuchajcie

co chcę powiedzieć teraz Wam.

Nie ogrom życzeń, ani drobiazgów

ale najprostsze słowa dwa.

 

Ref.

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 - LETNICH

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Jak wyglądał świat przed milionami lat

2. Idzie zima ze śniegiem

3. Idą święta

4. Prezenty

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • dostrzeganie zmian zachodzących z przyrodzie zimą, nazywanie ich
  • poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat
  • poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
  • poznawanie różnych źródeł energii (węgiel, ropa naftowa, energia słoneczna, siła wiatru, siła wody), form ich wykorzystania
  • określanie bogactw naturalnych występujących w danych regionach Polski
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
  • nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych z świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń
  • dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii względem innych
  • stosowanie form czasów: przyszłego, teraźniejszego, przyszłego (Co robił? Co robi? Co będzie robił?)
  • wsłuchiwanie się i określanie rodzaju dźwięków, ich natężenia, odległości, kierunku
  • opowiadanie o obrazkach przedstawiających różne sytuacje, tworzenie historyjek
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi o ważnych sprawach
  • poprawne stosowanie liczby mnogiej rzeczowników
  • stosowanie przyimków, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
  • poprawne stosowanie przymiotników (ciepły, mokry…), przysłówków (ciepło, mokro, daleko…), spójników (i, bo…)
  • wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • mierzenie długości (szerokości) za pomocą sznurka, dłoni, stopa za stopa, krokami
  • porównywanie długości (szerokości), stosowanie określeń: dłuższy od, krótszy od, takiej samej długości, najdłuższy, najkrótszy
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
  • nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy
  • reagowanie ruchem na zmiany wysokości dźwięków (wysokie – niskie), tempa (szybciej – wolniej) i dynamiki (głośniej – ciszej) utworu
  • akompaniowanie do piosenek na instrumentach lub różnych przedmiotach, indywidualnie lub grupowo (orkiestra).

 

"Mikołaj jest razem z nami" (sł. i muz. K. Ligorowska)

Szukam Cię na dachu, szukam Cię w kominie

szukam w lisiej norze, szukam i w pianinie.

A święty Mikołaj, przybył tu saniami,

zjawił się znienacka, jest już razem z nami.

Dlatego...

Skacz, skacz, skacz dla niego!

Kręć się, kręć kolego !

Ręce w górę, ręce w dół,

Śpiewa nasz dziecięcy chór!


 

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 - LETNICH

NA MIESIĄC LISTOPAD

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Rodzina – największy skarb

2. Mój dom

3. Moje prawa i obowiązki

4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE:

  • określanie pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.)

  • opowiadanie o ulubionych zajęciach poszczególnych członków rodziny

  • podawanie informacji na temat pracy zawodowej rodziców

  • określanie czynności wykonywanych w domu przez poszczególnych członków rodziny

  • poznawanie różnych zawodów

  • dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom

  • porównywanie urządzeń z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami

  • oglądanie zdjęć, albumów, filmów przedstawiających osiągnięcia człowieka w zakresie rozwoju myśli technicznej (np. budowa mostu, tunelu, wysokiego budynku, pojazdu kosmicznego)

  • stopniowe dowiadywanie się o tym, że wiele przedmiotów, które otaczają człowieka, jest jego dziełem

  • przejawianie życzliwości i troski w stosunku do zwierząt

  • poznawanie sposobu ochrony przed atakami zwierząt, np. psa

  • nazywanie elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku

  • przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną

  • uświadomienie potrzeby dbania o zdrowie

  • zachęcanie do spożywania różnorodnych pokarmów

  • uświadomienie zagrożeń wynikających z:

  • niewłaściwego zachowania się względem zwierząt

  • kontaktów z nieznajomymi (podawanie danych osobowych)

  • samodzielnego spożywania lekarstw

  • samodzielnego stosowania środków chemicznych

  • przewidywanie skutków niebezpiecznych zabaw i niewłaściwego zachowania

  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym (jeden-pierwszy, dwa-drugi itd.)

  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według podanej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np.: przeznaczenia, smaku

  • rozpoznawanie różnych odgłosów, np.: przelewania wody, przesypywania różnych substancji

  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów

  • rozwiązywanie zagadek, rebusów

  • dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych

  • koncentrowanie uwagi w toku naturalnej aktywności

  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej

  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych

  • poznawanie różnych zjawisk fizycznych i chemicznych: topnienia ciał stałych (np. śniegu), krystalizacji, rozpuszczalności ciał stałych w wodzie, parowania i skraplania

  • reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki utworu oraz wysokości dźwięków (dźwięki wysokie, średnie, niskie)

     

    Piosenka: „Polak mały”

    Ref: Bo ja jestem Polak mały, taki silny, taki śmiały.

    Kolor biały i czerwony dobrze znam,

    polską flagę w domu mam./x2

     

    W naszym pięknym kraju, żyje się wspaniale.

    Można tu zdobywać góry i podziwiać morskie fale.

     

    Ref: Bo ja jestem Polak mały, taki silny, taki śmiały… /x2






ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 LETNICH
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. Idzie jesień…przez ogród i sad

2. Idzie jesień… do zwierząt

3. Co z czego otrzymujemy

4. Idzie jesień…z deszczem

 

OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  • poznawanie sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach
  • rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku
  • poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
  • rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części
  • nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
  • zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy)
  • poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy
  • określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym, nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach
  • dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
  • zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych
  • obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.).
  • szanowanie wody, niemarnowanie jej
  • obserwowanie zjawisk fizycznych w najbliższym otoczeniu
  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
  • ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary, nakładanie ich na siebie lub przeliczanie
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, próby zapamiętywania tekstu i melodii
  • uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
    - orientacyjno-porządkowych
    - bieżnych
    - z elementem czworakowania
    - z elementem skoku, podskoku
    - organizowanych metodą opowieści ruchowej
    - ze śpiewem.

 

"Deszczowa piosenka" - piosenka

1. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i na ziemi opowiada,
że tak z góry na nas leci,
by urosły wszystkie dzieci.

Ref. Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. (2x)

2. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i po drodze opowiada,
że na ziemi go potrzeba,
by urosły kwiaty, drzewa.







ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3-LETNICH

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1. To jestem ja

2. Moja grupa

3. Moja droga do przedszkola

4. Idzie jesień…przez las, park

 

Cele ogólne:

  • zapoznanie dzieci z salą i przedszkolem;
  • poznawanie sposobów pomocy nowym koleżankom i kolegom; rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich oraz pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby; budzenie postaw zainteresowania drugą osobą;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach; spokojne oczekiwanie na swoją kolej;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu;
  • poznawanie i organizowanie kącików tematycznych; rozwijanie umiejętności opisywania i charakteryzowania kącików tematycznych poprzez wypowiedzi i klasyfikowanie przedmiotów; rozbudzanie zainteresowań i ciekawości poznawczej; przestrzeganie zasad zgodnej zabawy i prawa do korzystania z kącików przez kolegów i koleżanki;
  • poznanie zawodów w otoczeniu dziecka – poznanie imion pracowników przedszkola i pełnionych przez nich funkcji; uświadamianie roli osób dorosłych w życiu przedszkola i szacunku do wykonywanej przez nich pracy;
  • poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa – policjant, ratownik, strażak;
  • nazywanie narzędzi i przyborów codziennego użytku;
  • rozwijanie sprawności motorycznej;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni - do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabaw ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie poczucia rytmu;
  • rozwijanie słownika dziecka;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych;
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, podczas jazdy samochodem; poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;

     

    „Moje przedszkole” (sł. i muz. B. Forma)

    Maszeruję rano

    do przedszkola z mamą,

    śpiewa ptak, wiatr powiewa,

    a ja głośno śpiewam.

     

    Ref: Czas wesoło płynie

    w przedszkolnej drużynie,

    tu przyjaciół mam

    i nie jestem sam,

    tu przyjaciół mam

    i nie jestem sam.

     

    W drzwiach nas wita pani,

    mam laurkę dla niej,

    w sali już jest wesoło,

    wszyscy robią koło.

     

    Ref: Czas wesoło płynie…

     

    Znam magiczne słowa:

    proszę i przepraszam,

    powiem wam – zawsze chętnie

    do przedszkola wracam.

     

    Ref: Czas wesoło płynie…

Podziel się na Facebooku
Polecane

karta dużej rodziny.jpeg
fb fanpage.png
youtube.jpeg
instagram.png