- Grupy
- KRÓLICZKI
KRÓLICZKI
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3 LETNICH
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Idzie jesień…przez ogród i sad
2. Idzie jesień… do zwierząt
3. Co z czego otrzymujemy
4. Idzie jesień…z deszczem
OGÓLNE CELE DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:
- poznawanie sadu, drzew owocowych – rozpoznawanie ich po owocach
- rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku
- poznawanie sposobów przechowywania owoców (mrożenie, suszenie, pasteryzowanie)
- rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spożywanych warzyw, wskazywanie ich jadalnych części
- nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, kompoty, soki, sałatki, kiszonki), poznawanie sposobów ich robienia oraz wyjaśnianie potrzeby ich wykonywania
- zwracanie uwagi na rolę owoców i warzyw w życiu ludzi i zwierząt (pożywienie, dekoracje, środek leczniczy)
- poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy
- określanie roli różnych zawodów w życiu społecznym, nabywanie szacunku dla pracy ludzi w różnych zawodach
- dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
- zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych
- obserwowanie zmian zachodzących późną jesienią (mgły, intensywne opady deszczu, silny wiatr, coraz krótsze dni, obniżanie się temperatury powietrza itp.).
- szanowanie wody, niemarnowanie jej
- obserwowanie zjawisk fizycznych w najbliższym otoczeniu
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
- ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary, nakładanie ich na siebie lub przeliczanie
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, próby zapamiętywania tekstu i melodii
- uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
- orientacyjno-porządkowych
- bieżnych
- z elementem czworakowania
- z elementem skoku, podskoku
- organizowanych metodą opowieści ruchowej
- ze śpiewem.
"Deszczowa piosenka" - piosenka
1. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i na ziemi opowiada,
że tak z góry na nas leci,
by urosły wszystkie dzieci.
Ref. Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. (2x)
2. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i po drodze opowiada,
że na ziemi go potrzeba,
by urosły kwiaty, drzewa.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3-LETNICH
NA MIESIĄC WRZESIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. To jestem ja
2. Moja grupa
3. Moja droga do przedszkola
4. Idzie jesień…przez las, park
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z salą i przedszkolem;
- poznawanie sposobów pomocy nowym koleżankom i kolegom; rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich oraz pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby; budzenie postaw zainteresowania drugą osobą;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach; spokojne oczekiwanie na swoją kolej;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu;
- poznawanie i organizowanie kącików tematycznych; rozwijanie umiejętności opisywania i charakteryzowania kącików tematycznych poprzez wypowiedzi i klasyfikowanie przedmiotów; rozbudzanie zainteresowań i ciekawości poznawczej; przestrzeganie zasad zgodnej zabawy i prawa do korzystania z kącików przez kolegów i koleżanki;
- poznanie zawodów w otoczeniu dziecka – poznanie imion pracowników przedszkola i pełnionych przez nich funkcji; uświadamianie roli osób dorosłych w życiu przedszkola i szacunku do wykonywanej przez nich pracy;
- poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa – policjant, ratownik, strażak;
- nazywanie narzędzi i przyborów codziennego użytku;
- rozwijanie sprawności motorycznej;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni - do góry, w dół, do przodu, do tyłu, w bok.;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabaw ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie poczucia rytmu;
- rozwijanie słownika dziecka;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych;
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, podczas jazdy samochodem; poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
„Moje przedszkole” (sł. i muz. B. Forma)
Maszeruję rano
do przedszkola z mamą,
śpiewa ptak, wiatr powiewa,
a ja głośno śpiewam.
Ref: Czas wesoło płynie
w przedszkolnej drużynie,
tu przyjaciół mam
i nie jestem sam,
tu przyjaciół mam
i nie jestem sam.
W drzwiach nas wita pani,
mam laurkę dla niej,
w sali już jest wesoło,
wszyscy robią koło.
Ref: Czas wesoło płynie…
Znam magiczne słowa:
proszę i przepraszam,
powiem wam – zawsze chętnie
do przedszkola wracam.
Ref: Czas wesoło płynie…