×

Wyszukaj w serwisie

×

Zapisz się do Newslettera

Niedźwiadki

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3-4 LETNICH

NA MIESIĄC LISTOPAD

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozumienie pojęć: miejsce zamieszkania, numer domu;
  • uwrażliwianie na potrzebę znajomości adresu zamieszkania;
  • budzenie zaciekawienia okolicznym środowiskiem;
  • uczenie wyrażania szacunku do miejsca zamieszkania;
  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • kształtowanie umiejętności rozróżniania miasta od wsi;
  • uwrażliwianie na piękno wsi;
  • kształtowanie umiejętności słuchania muzyki poważnej;
  • uwrażliwianie na odczuwanie emocji podczas słuchania muzyki;
  • poznanie dekoracji używanych podczas świąt patriotycznych;
  • rozumienie pojęcia kokarda narodowa;
  • kształcenie postawy szacunku do historii naszego kraju;
  • kształtowanie i rozbudzanie postaw patriotycznych;
  • budzenie dumy z przynależności narodowej;
  • rozwijanie zainteresowań legendami o Polsce;
  • rozpoznawanie symboli narodowych;
  • uwrażliwianie na folklor;
  • nabywanie szacunku do kultury góralskiej;
  • wzbogacanie wiedzy na temat morza i jego charakterystycznych cech;
  • umiejętność skupiania się i wyciąganie wniosków;
  • rozbudzanie wrażliwości podczas działań z farbami;
  • rozwijanie poczucie więzi z domem i najbliższą rodziną;
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji,
  • umiejętność radzenia sobie z emocjami w różnych sytuacjach,
  • nawiązanie bliższych relacji z innymi,
  • zdobywanie umiejętności poprawnego wymawiania słów, usprawnianie aparatu mowy,
  • dzielenie na zbiory ze względu na jedną wspólną cechę,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • zapamiętywanie układów ruchowych do piosenek,
  • prawidłowe rozróżnianie kolorów i posługiwanie się ich nazwami,
  • ćwiczenie sprawności manualnych,
  • poznanie znaczenia słowa ekologia,
  • rozwijanie zachowania proekologicznego oraz nabywanie szacunku do przyrody,
  • rozwijanie wyobraźni podczas zabaw parateatralnych,
  • kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

 

„Złota trąbka” - piosenka

Złota trąbka zagrać chce,

w ten Niepodległości Dzień.

 

Ref: Już gra trąbka tra ta ta.

Każdy Polak święto ma.

 

Każdy Polak cieszy się,

że Ojczyzna wolna jest.

 

Ref: Już gra trąbka tra ta ta.

Każdy Polak święto ma.

 

Złota trąbko głośno graj,

niech Cię słyszy cały kraj.

 

Ref: Już gra trąbka tra ta ta.

Każdy Polak święto ma.

 

„Katechizm polskiego dziecka” – Władysław Bełza

Kto ty jesteś? - Polak mały.

Jaki znak twój? - Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz? - Między swymi.

W jakim kraju? - W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia? - Mą ojczyzną.

Czym zdobyta? - Krwią i blizną.

Czy ją kochasz? - Kocham szczerze.

A w co wierzysz? - W Polskę wierzę.

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE  DLA DZIECI 3-4 LETNICH

NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

Ogólne cele wychowawczo – dydaktyczne:

  • poznanie znaczenia empatii jako ważnej wartości;
  • umiejętność rozpoznawania i nazywania roślin jako elementów przyrody;
  • uwrażliwianie na piękno przyrody otaczające człowieka;
  • wychowanie do poszanowania środowiska przyrodniczego;
  • tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • poznanie oznak jesieni występujących w przyrodzie;
  • nabieranie sprawności motoryki małej;
  • rozumienie pojęć mały, duży;
  • kształtowanie umiejętności określania cech wielkościowych przedmiotów z użyciem określeń mały, duży;
  • wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych ludzi;
  • zapoznanie z instrumentem muzycznym – kołatką;
  • wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi;
  • ukazanie możliwości wykorzystania nietypowych pomocy związanych z porą roku do zabaw i ćwiczeń;
  • poznanie malarstwa o tematyce jesiennej;
  • rozbudzanie zainteresowania eksperymentowaniem z kolorem farby;
  • kreowanie umiejętności wyrażania siebie w pracy plastycznej;
  • poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt leśnych;
  • nabywanie empatycznego stosunku do świata zwierząt;
  • czerpanie przyjemności ze wspólnej eksploracji otoczenia;
  • zdobywanie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego (mysz polna);
  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • czerpanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych;
  • nabywanie umiejętności posługiwania się określeniami: wysoki / niski, wyższy / niższy, wysoko / nisko;
  • wspomaganie w rozwijaniu zdolności określania wyglądu ze względu na kształt;
  • nabywanie odpowiedzialności podczas działań grupowych;
  • poznanie nowej metody uczenia się na pamięć (z użyciem symboli);
  • uwrażliwianie na muzykę;
  • konstruowanie sylwet ptaków;
  • kształtowanie umiejętności rozumienia malarstwa i jego przekazu;
  • odczuwanie poczucia sprawstwa w działaniach plastycznych;
  • uświadamianie konieczności dbania o własne zdrowie;
  • określenie zasad zdrowego odżywiania;
  • poznanie znaczenia zwrotu ubierać się na cebulkę;
  • zapoznanie się z wyglądem dyni;
  • kształtowanie umiejętności opisywania go słowami;
  • kształtowanie zainteresowań darami jesieni poprzez zabawy językowe;
  • tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • utrwalanie nazw figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat);
  • dostrzeganie kształtu koła w środowisku przyrodniczym;
  • stwarzanie okazji do wspólnego dostrzegania piękna przyrody;
  • muzykowanie z użyciem darów jesieni: kasztanów;
  • kształtowanie umiejętności opracowywania ruchów do piosenki;
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej;
  • łączenie pojęć dobry / zły z kolorami;
  • tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu piękna lasu i jego darów jesienią;
  • wzbogacanie doświadczeń plastycznych;
  • rozpoznawanie wyglądu, smaku i koloru owoców i warzyw;
  • kształtowanie prawidłowych nawyków dbania o swoje zdrowie;
  • wzbudzanie zainteresowania otaczającym światem;
  • zdobywanie wiadomości o kapuście;
  • tworzenie okazji do eksperymentowania z produktami spożywczymi;
  • tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • zdobywanie wiadomości na temat kukurydzy i produktów z niej powstałych;
  • umiejętność nazywania produktów spożywczych;
  • rozumienie znaczenia warzyw dla zdrowia;
  • poznanie owoców i ich nazw;
  • umiejętność rozróżniania owoców;
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej;
  • nabieranie wiary we własne umiejętności muzyczne;
  • wykorzystanie ziemniaka jako materiału do prac plastycznych;
  • kształtowanie pomysłowości i twórczości; rozwijanie umiejętności społecznych.

 

Kolorowe listki” słowa: D. Jagiełło, muzyka: K. Jagiełło

 

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.

Kolorowe listki na wietrze szumiały.

Ref: Szu, szu, szu szumiały wesoło.

Szu, szu, szu wirowały w koło.

 

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.

Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

Ref: Hop, hop, hop tak sobie skakały.

Hop, hop, hop w koło wirowały.

 

Kolorowe listki spadły już na trawę.

Kolorowe listki skończyły zabawę.

Ref: Cicho, sza, listki zasypiają.

Cicho, sza oczka zamykają.

 

Dynie” – wiersz

 

Jedna dynia, druga dynia,

Trzecia dynia, czwarta dynia.

Siadły razem cztery dynie,

Będą dobre gospodynie.


 

 

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE DLA DZIECI 3-4 LETNICH

NA MIESIĄC WRZESIEŃ

 

Ogólne cele wychowawczo - dydaktyczne:

  • zapoznanie dzieci z nauczycielem;
  • poznawanie rozkładu sali i pomieszczeń przedszkolnych;
  • stwarzanie przyjaznej atmosfery w nowej sytuacji dla dziecka;
  • rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach sali;
  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • zachęcanie do zwracania się do siebie po imieniu;
  • poznanie wyposażenia łazienki;
  • umiejętność dobierania elementów zbioru ze względu na ich przeznaczenie;
  • kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w grupie;
  • poznanie określeń na górze, na dole i rozwijanie orientacji na kartce;
  • wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję;
  • tworzenie sytuacji sprzyjających zgodnemu współdziałaniu podczas zajęć ruchowych;
  • posługiwanie się nazwami podstawowych kolorów;
  • uczenie się wykonywania czynności porządkowych;
  • tworzenie sytuacji prowadzących do rozwoju samodzielności;
  • rozumienie i utrwalenie znaczenia pojęcia uprzejmość i kreowanie sytuacji do poznania wartości społecznych;
  • kształtowanie umiejętności uprzejmego zachowania się w każdej sytuacji;
  • stwarzanie sytuacji zwiększających poczucie własnej wartości;
  • rozumienie pojęcia para i umiejętność jego odzwierciedlania w różnych kontekstach zabawowych;
  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • rozumienie i wykonywanie poleceń słownych;
  • rozumienie potrzeby używania słów proszę, dziękuję, przepraszam;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w dostępnym zakresie;
  • budowanie poczucia przynależności grupowej;
  • rozumienie potrzeby obecności osoby dorosłej w życiu dziecka;
  • kształcenie słuchu muzycznego;
  • wspomaganie dziecka w nabywaniu umiejętności wyrażania potrzeb;
  • poznanie zawodów ludzi pracujących w przedszkolu;
  • rozwijanie plastycznej inwencji twórczej;
  • nabywanie szacunku do pracy innych ludzi;
  • poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze;
  • kształtowanie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu;
  • zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabaw;
  • poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię;
  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • zachęcanie do wspólnej zabawy;
  • zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie;
  • kształtowanie umiejętności używania liczb porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci;
  • zwracanie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad grupowych;
  • poznanie instrumentu (grzechotki) oraz jego dźwięku;
  • nabywanie doświadczeń wyrażania opowieści ruchem;
  • kształtowanie postawy poszanowania dla wytworów własnych i innych ludzi;
  • poznanie właściwości piasku;
  • nabywanie umiejętności wykorzystania piasku w zabawach plastycznych;
  • rozwijanie pasji poszukiwania i eksperymentowania z surowcem naturalnym;
  • zdobywanie wiedzy na temat nazewnictwa odzieży;
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własną odzież;
  • tworzenie sytuacji sprzyjających aktywności fizycznej;
  • nabywanie wiedzy na temat niebezpieczeństw grożących w domu;
  • kształtowanie umiejętności układania historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń;
  • rozwijanie zainteresowania literaturą dla dzieci;
  • poznanie pracy policjanta, utrwalanie numeru alarmowego;
  • kształtowanie myślenia logicznego, klasyfikowanie przedmiotów;
  • uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia;
  • poznanie zawodu lekarza;
  • kształtowanie poczucia przynależności do grupy;
  • przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza podczas zabaw ruchowo-naśladowczych;
  • poznanie zawodu strażaka;
  • wyrażanie ekspresji twórczej podczas prac konstrukcyjnych.

 

„Hola, hola oto przedszkolak” - muzyka i słowa: Maria Zofia Tomaszewska

  1. Ja już jestem duży i nie noszę pieluch.
    Chodzę do przedszkola mam kolegów wielu.

Ref. Hola, hola, oto przedszkolak! (bis)

  1. Ja już jestem duży, lubię panie nasze
    i za moją mamą wcale już nie płaczę.

Ref. Hola, hola, oto przedszkolak! (bis)

  1.  Ja już jestem duży, smoczka nie używam,
    wiem, jak każde z grupy dziecko się nazywa!

Ref. Hola, hola, oto przedszkolak! (bis)

 

„Jestem duży” – Dorota Gellner

Jestem duży! Byłem mały!
Wróżki mnie zaczarowały!
Jakie wróżki? Dobre wróżki!
I urosły moje nóżki,
I urosły moje ręce,
Włosów też mam chyba więcej.
Patrzcie, jak urosłem cały,
Chociaż byłem taki mały.

Podziel się na Facebooku
Polecane

karta dużej rodziny.jpeg
fb fanpage.png
youtube.jpeg
instagram.png