×

Wyszukaj w serwisie

×

Zapisz się do Newslettera

Logopedia

Szanowni Rodzice, Kochane Dzieci – to już ostatnia propozycja zabaw
i ćwiczeń w tym roku szkolnym.

Żegnam się z Wami i proszę, abyście podczas wakacji nie zapominali
o ćwiczeniach buzi i języka.

Przesyłam poniżej zadania na wakacje, mam nadzieję, że będziecie je wykonywać z przyjemnością.

 

PDF1. Wakacyjna lista zadań logopedycznych.pdf
PDF2. Rymowanki językowe.pdf
PDF3. Słoneczne miny.pdf
PDF4. Logopedyczna gra ściganka.pdf

 

 

https://pp6krapkowice.skycms.com.pl/download/attachment/5640/zdjecie-logopedia-22062020.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15.06 - 19.06.2020

 

Witam serdecznie, w tym tygodniu proponuję na początek dla dzieci „Kuchenne zabawy logopedyczne”.

Poniżej przedstawiam kilka ćwiczeń, które można wykonać razem z dzieckiem przy posiłku. Produkty, które zostały wymienione są jedynie przykładami i można je dowolnie zamieniać w obrębie danej konsystencji czy struktury.

Powodzenia i smacznego!

  • Chuchamy, dmuchamy.

Dziecko nabiera powietrze i dmucha na gorące posiłki próbując je ochłodzić lub chucha na zimne by je ocieplić. Rodzice zwróćcie uwagę by faza wydechowa była możliwie jak najdłuższa.

Celem ćwiczenia jest wydłużenie fazy wydechowej oraz usprawnianie podniebienia miękkiego.

  • Magiczne miejsce.

Smarujemy miodem, dżemem itp. „magiczne miejsce” – górkę na podniebieniu twardym za górnymi zębami – wałek dziąsłowy. Prosimy dziecko by nie zamykając buzi zlizało produkt czubkiem języka.

Możemy także ułożyć na czubku języka dziecka płatek śniadaniowy (najlepiej z dziurką). Prosimy dziecko by językiem uniosło płatek do podniebienia i przytrzymało chwilę.

Celem ćwiczenia jest usprawnianie pionizacji języka i przygotowanie do ułożenia w prawidłowej pozycji spoczynkowej.

  • Chwytanie czubkiem języka drobnych produktów.

Wysypujemy przed dzieckiem chrupki kukurydziane, ryż preparowany, płatki śniadaniowe itp. Prosimy dziecko by czubkiem języka złapało produkt. Jeżeli dziecko radzi sobie z tym zadaniem możemy poprosić by dodatkowo językiem z np. płatkiem śniadaniowym dotykało naprzemiennie kącików ust.

Ćwiczenie ma na celu usprawnienie języka.

  • Jedzenie słonych paluszków bez użycia dłoni.

Prosimy dziecko aby włożyło paluszek do buzi, a następnie zjadło go bez używania rąk, przesuwając go jedynie wargami. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie warg (mięśnia okrężnego ust).

  • Wąsy z paluszków.

Prosimy dziecko ale umieściło paluszek lub długą chrupkę pomiędzy wargą górną a nosem i przytrzymało jak najdłużej. Celem ćwiczenia jest wzmocnienie wargi górnej oraz uwidocznienie czerwienia wargowej.

  • Picie przez słomkę gęstych napojów lub jogurtów.

Celem ćwiczenia jest usprawnianie podniebienia miękkiego.

  • Chwytanie wargami okruszków.

Prosimy dziecko aby samymi wargami spróbowało złapać drobne okruszki, np. ciastek, chleba, chrupek.

Ćwiczenie wzmacnia mięsień okrężny ust. Po skończonych ćwiczeniach prosimy by dziecko dokładnie „odkurzyło”/„umyło” językiem zęby, policzki, wargi, podniebienie twarde. Pamiętajcie o tym by buzia była szeroko otwarta.

PDFKuchenna logopedia.pdf
                                                                                                                       

A teraz coś do poczytania dla rodziców.

Być może, po tak długim czasie pracy w domu z dzieckiem osłabła wasza motywacja oraz chęć dziecka do ćwiczeń. Zachęcam więc do skorzystania z poradnika pt. „Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych?”

 PDFJak zmotywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych.pdf
                                                                                                                                              

 

08.06 - 12.06.2020

W tym tygodniu dalej zmierzamy się z głoską "k", lecz tym razem podczas artykulacji wyrazów.

Na początek rozgrzewka buzi i języka w zabawie „Ruletka”. Zapraszam na stronę ;

https://wordwall.net/pl/resource/910284/logopedia/%C4%87wiczenia-buzi-i-j%C4%99zyka1

A teraz zabawa naśladowcza z wykorzystaniem poznanych sylab

PDFPołącz zwierzę z głosem jaki wydaje.pdf

Głoska „k” w nagłosie – ćwiczenia artykulacji wyrazów. Zapraszam do ćwiczeń z wykorzystaniem zabawy.

https://wordwall.net/pl/resource/1247921/logopedia/g%c5%82oska-k-w-nag%c5%82osie-wyraz%c3%b3w

 

Wyrazy z głoską „k” – wyrazy powtarzamy codziennie.

Zaczynamy od wyrazów głoski "k" na początku, gdy dziecko opanuje prawidłową ich artykulację przechodzimy do wyrazów z głoską  "k" w środku wyrazów.

https://pp6krapkowice.skycms.com.pl/download/attachment/5539/wyrazy-z-k.png

 

Ćwiczenie graficzne połączone z ćwiczeniem słuchowym i artykulacyjnym

Dziecko:

- nazywa przedmioty na obrazku,

- dzieli nazwy przedmiotów na sylaby,

- rysuje po śladzie

PDFRysowanie po śladzie.pdf

Dodatkowo proponuję w każdej wolnej chwili wykonywanie ćwiczeń z wykorzystaniem produktów typu paluszki, chrupki, żelki, orzeszki – taka praca na pewno spodoba się naszym milusińskim… również wpłynie na usprawnienie języka i warg.

 

https://pp6krapkowice.skycms.com.pl/download/attachment/5536/cwiczenia.png

 

01.06 - 05.06.2020

 

Ćwiczenia przygotowujące do wywołania głoski k wychodzą dzieciom już bez problemu, więc w tym tygodniu zmierzamy się z głoską.

  • Pokazujemy dziecku w jaki sposób nam udaje się wypowiedzieć K otwieramy szeroko buzię, mówimy K - pokazujemy dziecku, że czubek naszego języka spoczywa za dolnymi jedynkami, a jego środkowa część dotyka gardła głęboko w buzi.
  • Teraz prosimy dziecko, aby spróbowało wypowiedzieć K z głową mocno odchyloną do tyłu.
  • Jeśli to się nie udaje, próbujemy na leżąco – dziecko kładzie się na sofie, a głowę odchyla mocno do tyłu.
  • Kolejnym sposobem jest drewniana szpatułka (kupicie takie w każdej aptece, można wykorzystać patyczek po lodach) – prosimy dziecko, aby ułożyło czubek języka za dolnymi jedynkami. Teraz „łapiemy” go szpatułką i przytrzymujemy, aby nie podniósł się do góry. Dziecko próbuje wypowiedzieć K.
  • Zamiast szpatułki, dziecko samo może przytrzymywać sobie koniec języka za dolnymi zębami palcem wskazującym.
  • Możemy także spróbować wywołać [k] na przedłużonym [h] – hhhhhhhhhhhak.
  • Kiedy to wszystko nam się już uda, przechodzimy do sylab  KA, KO, KU, KE, KY,

 

Artykulację głoski w sylabach ćwiczymy codziennie.

 

https://pp6krapkowice.skycms.com.pl/download/attachment/5493/jak-wywolac-gloske-k.png

 

 

A teraz propozycja do wspólnych ćwiczeń i  zabaw utrwalających prawidłową wymowę głoski K w sylabach.

 

  1. Zabawa artykulacyjna z kostką:

Wycinamy i sklejamy kostkę, Rodzic „odczytuje” sylaby z kostki dziecko powtarza.

Dziecko wykonuje rzut kostką z pomocą rodzica „odczytuje” i artykułuje sylaby.

PDFKostka.pdf
 

Gra dla całej rodziny.  Na zasadach gry ściganki, jako pionki można wykorzystać guziki, kanyczki, pomalowane ziarna fasoli,.

PDFGra.pdf
 

Pokaż kotkom, z których miseczek mają pić mleko?

PDFMleczko dla kotka.pdf
 

Onomatopeje czyli wyrazy dźwiękonaśladowcze.       

PDFOnomatopeje z K.pdf

 

Ćwiczenie słuchowe.

PDFCo tu nie pasuje.pdf
 

 

25.05 - 29.05.2020

 

Propozycje ćwiczeń przygotowujących do prawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych k, g.

 

Cele: usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych; rozwijanie słuchu fonemowego; zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy głosek tylnojęzykowych k, g.

 

Głoski tylnojęzykowe wymagają przesunięcia masy języka ku tyłowi, gdzie następuje zwarcie pomiędzy podniebieniem miękkim, a grzbietem języka. Czubek języka pozostaje przy dolnych dziąsłach, boki języka pozostają przy dziąsłach górnych, a podniebienie miękkie przylega do tylnej ściany gardła. Usta są lekko otwarte, a żuchwa delikatnie opuszczona.

 

Głoski tylnojęzykowe ([k],[g]) powinny się pojawić w wymowie dziecka pomiędzy 2. a 3. rokiem życia. Faktem jest jednak, że głoski tylnojęzykowe do łatwych nie należą. Stąd też wiele dzieci może mieć z nimi spore kłopoty:

  • Dzieci mogą nie realizować głosek zupełnie (‘asa’ – kasa, ‘waon’ – wagon);

  • Mogą zamieniać głoskę [k]na [t](‘tot’ – kot, ‘tula’ – kula);

  • Mogą zamieniać głoskę [g]na [d](‘Dosia” – Gosia, ‘wadon’ – wagon).

 

Dlaczego tak się dzieje?

Podczas wymowy głosek tylnojęzykowych język musi cofnąć się w głąb jamy ustnej i swoją środkową częścią dotknąć podniebienia miękkiego. Zazwyczaj problem dotyczy właśnie tego ruchu języka. Dzieci nie potrafią cofnąć go i stąd cały kłopot…

Na początek musimy wykonać wiele ćwiczeń, które przygotują język do cofania się w głąb jamy ustnej i uwrażliwią u dziecka właśnie to miejsce w buzi.

Gimnastyka narządów mowy (dziecko powinno się przeglądać w lusterku, a rodzic demonstruje ćwiczenia):

  • Otwieramy buzię szeroko. Wdychamy powietrze nosem, a wydychamy ustami, cały czas mając buzię szeroko otwartą

  • Przy szeroko otwartej buzi głośno i wyraźnie mówimy HA HA HA HA

  • Czubkiem języka dociskamy mocno do dolnych ząbków jedynek

  • „Chuchamy” na dłonie jakby nam było bardzo zimno

  • Ziewamy, nisko opuszczając żuchwę

  • Kaszlemy z wysuniętym językiem

  • Chrapiemy na wdechu i wydechu

  • Drapiemy grzbietem języka o podniebienie

  • Nabieranie powietrze nosem i zatrzymujemy w jamie ustnej (nadyma policzki)

Dodatkowo warto pić mocno zagęszczone soki przez rurkę (język musi wtedy mocno “dociskać się” do podniebienia). Dobrym pomysłem jest również płukanie buzi wodą – zawsze wykonujemy to ćwiczenie pod kontrolą dorosłych.

Te ćwiczenia wstępne poćwiczcie tak długo, aż będą dziecku bez problemu wychodzić. Kiedy to już się uda, to wtedy zaczynamy zabawy słuchowe i próbę wywołania głoski[k].

PDFZabawy słuchowe.pdf
 

 

18.05 - 22.05.2020

Witam serdecznie, w tym tygodniu proponuję dla najmłodszych dzieci ćwiczenia z samogłoskami i zabawy słuchowe

Propozycja zabawy słuchowej i ćwiczeń z samogłoskami:

Cel: doskonalenie sprawności artykulacyjnej; rozwijanie słuchu fonemowego; doskonalenie koordynacji słuchowo – ruchowej

  • Potrzebujemy kilku nieprzezroczystych butelek, najlepiej plastikowych. Doskonale sprawdzają się takie po jogurtach pitnych. Do każdej butelki wkładamy tajemnicze przedmioty np. makaron, małe szyszki, fasolę, groch, kamyczki, muszelki, klamerki, kredki, worek foliowy, orzechy itp.

Przygotowujemy wspólnie z dziećmi dzieci starają się zapamiętać co jest w każdej z butelek i jaki odgłos ona wydaje.

Dzieci potrząsając tajemnicze butelki starają się odgadywać po rożnych odgłosach co może być ukryte w środku.

Inna wersja to potrząsanie przez rodzica wybraną butelką, ale tak aby dziecko nie widziało, którą wybrano np. pod stołem – dziecko odgaduje może się znajdować w środku.



 

  • Ćwiczenia z samogłoskami – ćwiczymy prawidłowe ułożenie aparatu artykulacyjnego w wymawianiu podanych samogłosek:

 

Wiersz "Sześć jajeczek"

Sześć jajeczek się spotkało każde coś powiedzieć chciało.

Głośno głoski wymawiały. Usta ładnie układały; A, O, U, E, I, Y.

A - roześmianą buzię ma. Śmieje się ha, ha, ha,

więc powtórzyć możesz też - Haaa, haaa, haaa jeśli chcesz?

O - zdziwioną buźkę ma, wciąż powtarza oooooo

U - rozmarzoną buzię ma, czasem sobie wręcz zasypia.

I - uśmiecha się wesoło, ąż się robi miło wkoło.

E - wciąż płacze, lamentuje, kto pocieszyć jajko umie.
 

 

Powyższe karty obrazkowe można wykorzystać również do zabawy ruchowej „Dywanowe samogłoski”. Ruch jest bardzo ważny w procesie rozwoju mowy!

Na dywanie rozkładamy wycięte karty, zadaniem dziecka jest przeskakiwanie z karty na kartę z jednoczesnym wypowiadaniem samogłoski gdy:

- rodzic wypowiada samogłoskę na którą dziecko ma skoczyć,

- pokazuje kartonik z wybraną samogłoską,

- do zabawy można wykorzystać kostkę.

PDFKostka.pdf

 

Propozycja zabawy słuchowej i ćwiczeń z różnicowaniem głosek s - sz – dzieci 5,6-letnie

Zamieszczam 2 zestawy obrazków, które wykorzystamy w zabawie słuchowej.

Wycinamy obrazki, dokonujemy analizy słuchowej nazwy obrazka. Obrazki, w których nazwach słychać głoskę „sz” układamy (pod, obok wokół ) liter „sz”, podobnie postępujemy z obrazkami w których słychać głoskę „s”.

PDFZestaw obrazków 1.pdf
PDFZestaw obrazków 2.pdf


I jeszcze jedna propozycja ćwiczeń języka i warg.

PDFKuchenna logopedia.pdf
 

 

 

11.05 - 15.05.2020 

 

W tym tygodniu ćwiczymy pionizację języka

Często można usłyszeć inne sformułowanie - prawidłowa pozycja spoczynkowa języka. To taka, w której ten mięsień znajduje się, gdy śpimy czy oddychamy -  przy tych czynnościach język jest spionizowany, czyli uniesiony ku podniebieniu. Po przełknięciu śliny nasz język również powinien przykleić się do podniebienia, czyli powrócić do pozycji spoczynkowej.

Ja używam określenia „językowy parking”.

Tak wygląda prawidłowe ułożenie języka w pozycji spoczynkowej.

 

Pionizacja języka jest niczym więcej niż umiejętnością unoszenia czubka języka do punktu za zębami i przyklejania szerokiego języka do podniebienia.

Pionizacja języka jest szczególnie ważna. Dlaczego? Ponieważ artykulacja większości polskich głosek wymaga właśnie takiego uniesienia.   

                                               

Nieprawidłowa pionizacja języka     

           język tzw. „ostry”   

                                                                    

 

                                                                                                               Prawidłowa pionizacja języka

                                                                                                                          język szeroki

 

Dzisiaj proponuję ćwiczenia, które z powodzeniem możecie Państwo z dzieckiem wykonać w domu. Potraktujcie je Państwo jako propozycję zabawy.

Proszę zacząć od kilku powtórzeń w ciągu dnia, stopniowo zwiększając ich ilość.

Nie ćwiczcie zbyt długo – lepiej zrobić 3 serie po 5 powtórzeń danego ćwiczenia w ciągu dnia, niż przez 15 minut ćwiczyć bez przerwy. 

  1. Udawajcie konika - kląskajcie. Najpierw powoli, potem coraz szybciej. Następnie konik się zatrzymuje - tu ważna sprawa - trzymamy przyklejony do podniebienia język, po kilku sekundach znowu rusza.

  2. Wyobraźcie sobie, że jesteście malarzami. Ale nie takimi zwyczajnymi. Udawajcie malarza, którego pędzlem jest czubek języka, a płótnem podniebienie. Malujcie na podniebieniu fale i kropki.

  3. Teraz język zamienia się w szczotkę. Sprzątajcie nim kropki. Najpierw po prawej stronie podniebienia, potem po lewej.

  4. Liczcie zęby. Ważne aby nie liczyć ruchem posuwistym. Język dotyka każdego zęba oddzielnie. Nie śpieszcie się.

  5. Spróbujcie nakarmić zęby. Na czubku języka połóżcie drażetki ryżowe i do dzieła.

  6. Udawajcie krowę, pieska lub kotka, który oblizuje się po posiłku.

  7. Zróbcie konkurs na najdłuższy język. Sprawdźcie, które z Was dotknie językiem nosa: rodzic czy dziecko?

  8. Niech Wasze języki będą teraz piłką, która odbija się od dna jamy ustnej, potem od podniebienia, od policzka i na zmianę. Niech odbija się w różnej kolejności.

  9. Otwórzcie szeroko buzię i huśtajcie językiem - zupełnie jak dziecko na placu zabaw.

  10. Myjcie językiem zęby - dolne i górne, w środku buzi i na zewnątrz - od strony policzków.

 

Propozycje słodkiej gimnastyki języka

1. Potrzebne będą

    - lody, zamrożony serek, jogurt

    - talerzyk

Opis ćwiczenia:

Przygotowujemy ulubiony zimny smakołyk dziecka. Prosimy dziecko, żeby lizało lody czubkiem języka. Następnie „ogrzało” go dotykając nim podniebienia i... już podgrzane lody są gotowe do połknięcia.

2. Potrzebne będą:

    - owoce, idealne do tego ćwiczenia będą maliny

    - plastikowy talerzyk

Opis ćwiczenia:

Przygotowujemy maliny, które kładziemy na plastikowym talerzyku. Prosimy, żeby dziecko „nadziało” maliny na palce dowolnej ręki, a potem każdą malinę ściągnęło czubkiem języka, zmiażdżyło ją nim o podniebienie i... malina jest gotowa do połknięcia.

3. Posmarujcie dziecku podniebienie czymś słodkim, na przykład miodem. Niech dziecko spróbuje zlizać słodycz.

4. Miód możecie wykorzystać także do posmarowania talerzyka. Gęsty będzie ciężki do zlizania. Niech dziecko próbuje go jeść jak kotek.

 

Proponuję jeszcze ćwiczenia i zabawy przygotowane w formie interaktywnej

https://wordwall.net/hr/resource/1307541/pionizacja

https://view.genial.ly/5ea69a8763183e0d944027e2/interactive-image-slodka-gimnastyka-buzi?fbclid=IwAR1ja5cVq6H9reu6k30Wo9UvEoVGxAOpPpgQnQwiWhgpUmUhPAweKV36ou0\

 

Zachęcam do wykonania gry do ćwiczeń języka.

PDFgra.pdf
 

Wystarczy wyciąć, przymocować strzałkę i kręcić.

 

Do zabawy zamiast strzałki możemy wykorzystać zabawkę „Spinner”, w której oznaczymy ramiona

M – mama; T- tata; ? - pierwsza litera imienia dziecka.

 

 

 

 


 

04.05 - 08.05.2020

Propozycje zbaw i ćwiczeń. Zapraszam do wspólnej zabawy.

 

PDFWiosenny poranek Misia Kłapouszka - bajka logopedyczna.pdf
PDFGra logopedyczna dla całej Rodziny.pdf
PDFKurnik z grzędą - wiersz z wyrazami naśladowczymi.pdf
PDFRobimy porządki.pdf

 

 

 

 

20.04 - 24.04.2020

Propozycje ćwiczeń na bieżący tydzień. Zachęcam do zabawy.

 

Ćwiczenia warg

Ćwiczenia usprawniające mięsień okrężny warg są niezbędnym elementem terapii logopedycznej. Szczególnie przydatne są podczas obniżonego napięcia w obrębie artykulatorów, nieprawidłowej realizacji głosek F i W, ale także B, P, M.

Poniżej kilka propozycji ćwiczeń, które usprawnią wargi.

Zaciskania warg i rozluźnianie, zabawę można urozmaicić przez użycie paska papieru.

Dziecko trzyma papier – rodzic próbuje wyciągnąć, następnie role się odwracają

Zrób dzióbek z ust. Cmokaj, posyłaj całuski.

Oddalanie od siebie kącików ust –wymawianie „iii”.

Zbliżanie do siebie kącików ust –wymawianie „uuu”.

Naprzemiennie ustawiaj usta do dzióbka i rozciągaj je w uśmiechu. Możesz też wymawiać na zmianę samogłoski I – U – I – U.

Wymawianie na przemian „a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.

Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o.

Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o (ćwiczenie dla dzieci starszych).

Nagryzaj dolną wargę górnymi zębami. Delikatnie masuj nimi wargę. Tak samo ćwiczymy z górną wargą.

Dmuchaj na brodę.

Przytrzymaj dolną wargę zębami i mocno na nią dmuchnij tak, aby warga wypadła spomiędzy zębów.

Naśladuj cmokanie rybki.

Ułóż usta w kształt dzióbka i przesuwaj go naprzemiennie raz w prawo, a raz w lewą stronę.

Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

Wysuwanie warg w „ryjek”, cofanie w „uśmiech”.

Parskaj wargami jak koń.

Zjadanie paluszka, chrupka bez użycia rąk – pracują tylko wargi i zęby.

 

PDFWyzwanie dla małych i dużych.pdf
 

PDFGra logopedyczna.pdf
 

Poniżej zamieszczam linki do krótkich filmików instruktażowych:

Zabawa z chrupką dla dzieci 3,4-letnich

https://www.youtube.com/watch?v=UUfPgTD0xOk

Zabawa z chrupką indywidualnie

https://www.youtube.com/watch?v=CPiAHa3MW-g

Zabawa z chrupką grupowo

https://www.youtube.com/watch?v=RrWKQlt7Tc0

 

Ćwiczenia z sylabami

Poniżej zamieszczam Kartę pracy do ćwiczeń artykulacyjnych głosek wargowych

- z dziećmi młodszymi (ograniczamy ilość sylab np. tylko ma, mo, me, mi, my, mu)

  • wskazujemy daną sylabę, wymawiamy ją dziecko powtarza kilkukrotnie.

Jest to też forma czytania globalnego, po kilku powtórzeniach zabawy dziecko zapamiętuje sylaby i wówczas

  • zakrywamy sylaby np. kolorowymi guzikami, papierowymi nakrywkami, zadaniem dziecka będzie artykulacja odkrytej sylaby

- dzieci starsze:

  • „Sylabowe memory” – wskazywanie dwóch takich samych sylab

  • dziecko wypowiada wskazaną, odkrytą sylabę i próbuje dopowiedzieć słowo zaczynające się na tą sylabę np.

ma ma-ta, ma-lina ma-ma Ma –rek, ma-pa, ma-zak, ma-ki,

mo mo-da, mo-tyl.

Wypowiadając wyrazy z podziałem na sylaby dziecko może wyklaskiwać i przeliczać ilość sylab w danym wyrazie.

  • układanie nowych wyrazów (nawet nic nie znaczących) z podanych sylab np.

memo, pamo, mupu itp.

PDFKarta Pracy - ćwiczenia z sylabami.pdf
 


14.04 - 17.04.2020
W tym tygodniu proponuję ćwiczenia oddechowe mogą je wykonywać wszystkie dzieci.

 

Cel ćwiczeń:   

           - prawidłowy tor oddychania - dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, 

             a wydychać przez usta - taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój 

             i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego,                       

           - wydłużenie fazy oddechowej.

 

Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać w przewietrzonym pokoju tak by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tlenu. Należy również zadbać o to, by dziecko  w trakcie ćwiczeń nie opróżniało płuc z tak zwanego powietrza zapasowego.  

Nie  należy ich wykonywać  bezpośrednio po jedzeniu (ze względu na utrudnioną wówczas pracę przepony). 

Ćwiczenia możemy wykonywać  2 – 5 razy dziennie w krótkich seriach powtórzeń  gdyż przy dłuższym ćwiczeniu dziecko może odczuwać zawroty głowy i osłabienie.

C:\Users\Irenka\Desktop\dmuchanie2.jpg

Proponowane zabawy

1.Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:

długo- krótko- długo

słabo- mocno- bardzo mocno

Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu;

2. Wąchanie kwiatów kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach. 

3. Zawody statków.

Z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole.

C:\Users\Irenka\Desktop40c222553520199372632d1e123f13.jpg

4. Dmuchanie na małe elementy zawieszone na nitkach.

/C:\Users\Irenka\Desktop\FullSizeRender-62-1024x1024.jpg

 

5. „Kołysanie” misia.

Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.

 

6. Dmuchanie na wiatraczki, (w gwizdki, trąbki).

 

7. Wyścigi styropianowych, piankowych kulek, nakrętek z butelek pet z użyciem słomki lub bez.

 

8. Dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia

 

9. Zabawy z użyciem „Dmuchajki”

Sposób wykonania zabawki znajdziecie Państwo 

https://pl.pinterest.com/pin/252060910382714197/

Papierowy element  można zastąpić lejkiem kuchennym lub    

 

 

Do „Dmuchajki” zamiast piłki można włożyć:

  • piórka

  • confetti zrobione przy użyciu dziurkacza

  • filcowe pomponiki, 

  • kulki z folii aluminiowej.

 

Polecam również film instruktażowy.

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

Podziel się na Facebooku
Polecane

karta dużej rodziny.jpeg
fb fanpage.png
youtube.jpeg
instagram.png